Rok 2024 był czasem dla piłki nożnej i marketingu sportowego bardzo owocny. Z jednej strony duża impreza jaką było EURO 2024 rozgrywane na niemiecki stadionach, a z drugiej na polskim podwórko coraz to lepiej zauważalna świadomość marek, które wykorzystują sport w swojej komunikacji marketingowej. Mnie osobiście bardzo cieszy, że ten obszar działalności w sporcie stopniowo cały czas rośnie.
W minionym roku ponownie nie mogliśmy narzekać na brak zauważalnych projektów marketingowych w sporcie. Poniżej najlepsze akcje marketingu sportowego w 2024 roku w piłce nożnej. Moje subiektywne TOP 5 dla działań w Polsce i zagranicą.
NAJLEPSZE AKCJE MARKETINGU SPORTOWEGO 2024 ZAGRANICĄ
5. Spotify promuje nowy album Coldplay podczas El Clasico
Od momentu startu głównego partnerstwa pomiędzy Barceloną a Spotify na część meczów pomiędzy Barceloną i Realem przygotowywane są specjalne koszulki. Na nich Spotify promuje nowe albumy wykonawców, które pojawią się na ich platformie. Wczesniej byli to m.in Rolling Stones, Rosalia czy Karol G. W tym roku padło na zespół Coldplay i album Moon Music.
Działanie Spotify nie jest niczym nowym, ale tegoroczna edycja to także sukces samego klubu, który zanotował rekord jeśli chodzi o sprzedaż koszulek specjalnych i całej gamy gadżetów przygotowanych pod promocję album Coldplay. Zdecydowanie pomógł w tym wyjątkowy design.
🤯𝑳𝑶𝑪𝑼𝑹𝑨 𝑻𝑶𝑻𝑨𝑳 por la camiseta del Barça en colaboración con Coldplay 🎶💙❤️
Por 399,99€, ¿Te la comprarás? 😯pic.twitter.com/ZJbEQfkGCA
— Diario SPORT (@sport) October 18, 2024
4. Zielony dywan prowadzi na stadion w Dortmundzie
Aktywacja autorstwa Niemieckiego Muzeum Piłki Nożnej w Dortmundzie podczas EURO 2024 jako jedna z nielicznych zapadła mocno na tym turnieju w pamięć. Duża w tym sprawa zbudowania tzw. fan experience. O czym możecie przeczytać w naszej bezpośredniej relacji z Dortmundu. Muzeum przygotowało dla osób wysiadających na dworcu głównym w Dortmundzie zielony dywan, które przez 3 km ulicami miasta prowadził bezpośrednio na stadion BVB. Proste i wspaniałe. Dodać trzeba, że właśnie siedziba muzeum mieści się przy dworcu i tam właśnie rozpoczynała się droga na Signal Iduna Park.
Kto wysiadł z pociągu na dworcu Dortmund Hbf i zastanawia się, jak trafić na stadion, niech zwróci uwagę na zielony dywan. Prowadzi od samej stacji kolejowej, przez centrum, na Signal Iduna Park. Trzy kilometry spacerkiem po miękkim podłożu😉 pic.twitter.com/9PTA9wk94S
— Mateusz Skwierawski (@MSkwierawski) June 29, 2024
3. Anglia jedzie na EURO 2024
Kolejne miejsce w rankingu przypadło piłkarskiej federacji Anglii za przygotowanie materiału wideo, który poinformował o powołaniach kadry Garetha Southgate’a na Mistrzostwa Europy w Niemczech. Najlepsze co można zobaczyć w spocie promującym, to nie tylko 26 nazwisk piłkarzy. Anglia pokazuje tam siebie. Swój kraj. W mojej ocenie najbardziej kreatywne podejście do przedstawienia powołań przed EURO 2024.
Our fans. Our players. Our summer.
This is your #ThreeLions squad announcement video for #EURO2024! pic.twitter.com/q9UGNzGs3p
— England (@England) June 6, 2024
2. Strażnicy ze Squid Games na meczu Tottenhamu. Netflix promuje serial.
Kto jak nie filmowcy mogliby stworzyć jedną z najciekawszych akcji na europejskich stadionach. Rzutem na taśmę, bo jeszcze w grudniu Netflix ruszył w promocją nowego serialu Squid Game. Aktywacja była prowadzona w Genui oraz Londynie podczas meczów miejscowych Genoa CFC i Tottenhamu.
We Włoszech Netflix wykorzystał miejsca na koszulce umieszczając swoje logo na rękawku oraz logo serialu na froncie trykotu. Punktem głównym aktywacji było jednak wyjście piłkarzy Genui na rozgrzewkę w zielonych bluzach odzwierciedlających te z serialu Squid Games.
Za to jeszcze bardziej intrygująco działo się na stadionie Tottenhamu. Kilkanaście dni przed meczem z Liverpoolem w social media klubu można było tylko przeczytać krótko, bez szczegółów o współpracy z Netflixem. Najważniejsze miało miejsce już podczas meczów. Cześć stadionowych stewardów było ubranych w czerwone kombinezony znane z serialu, a całość dopełniły oczywiście ekspozycje loga serialu na samym stadionie (telebim, bandy LED). O akcji napisały największe brytyjskie media.
Masked men from the hit series Squid Game showed up pitch side at half time during Tottenham vs. Liverpool 😅 pic.twitter.com/2k1JttdZ1R
— ESPN UK (@ESPNUK) December 23, 2024
1. Paddy Power i koszulka na święta
Pamiętacie słynne świąteczne reklamy Allegro? Właśnie tak samo czułem się po zobaczeniu spotu świątecznego, przygotowanego przed Paddy Power. Nie zrozumie tylko ten, kto nie jest kibicem piłki nożnej. Przepiękne przesłanie i oczywiście jak przyzwyczaili nas marketerzy z Paddy Power – również z odpowiednim humorem. Dla dla mnie numer 1 w 2024 roku.
Let our brand new Christmas ad be a reminder that a football shirt is not just for Christmas, it’s for life…
18+ GambleAware | @mrddyer @eddiehearn pic.twitter.com/2NXTFaqWLQ
— Paddy Power (@paddypower) December 9, 2024
NAJLEPSZE AKCJE MARKETINGU SPORTOWEGO 2024 W POLSCE
5. Wychowani Na Twardowskiego
Niby tylko przedstawienie koszulek na nowy sezon, ale jednak chciałbym Pogoń wyróżnić. Przede wszystkim za ich konsekwencję działań w ostatnich latach. Dbają o wiele szczegółów, a kampania Wychowani Na Twardowskiego tylko udowodniła, że Pogoń potrafi działać w obszarze 360. Prawdopodobnie wpada to w moje gusta, bo podobne emocje w wideo Pogoni czułem gdy oglądałem wcześniej wspomniany spot Anglików.
4. InPost wykorzystywał sytuację z boiska
W Polsce w trakcie EURO 2024 działo się naprawdę dużo. Powstało na ten temat równie wiele tekstów, jak marki wykorzystały największą imprezę piłkarską w roku, aby zdobyć uwagę odbiorców. W mojej pamięci najbardziej zostały zapamiętane działania RTM przygotowane przez InPost – sponsora Reprezentacji Polski. Niegdyś jak kilka lat wcześniej Tyskie było królem RTU-u i komunikacji z kibicami w sposób kreatywny, tak w tym roku moje uznanie kieruję do działań InPostu.
3. X-COM i Raków Częstochowa. Jak razem odpowiedzieli Goncalo Feio?
Działania RTM są jeszcze tym bardziej angażujące gdy towarzyszy temu całkowicie osobna historia medialna. Właśnie taka sytuacja miała miejsce w Warszawie i Częstochowie. Trener Legii Goncalo Feio przed meczem z Rakowem zarzucił swoim przeciwnikom szpiegostwo za pomocą drona.
Raków odpowiedział na pomówienia w swoich social mediach, wbijając szpilkę szkoleniowcowi Legii.
Do zadań szpiegowskich i nie tylko! 😉
Z kodem FLYFE10, wybrane drony i akcesoria DJI kupicie 10% taniej w @xkom_pl!
Akcja trwa do środy do 23:59 ⏳
👉 https://t.co/v0tP95K0XI pic.twitter.com/8Tl3OQ8bi3
— Raków Częstochowa (@Rakow1921) September 2, 2024
2. InPost zrealizował akcję z Reprezentacją Polski Kobiet
W moim zestawieniu InPost pojawia się kolejny raz. Przede wszystkim dlatego, że jako pierwsza duża firma przygotowała tak mocno angażującą aktywację z wykorzystaniem wizerunku Reprezentacji Polski w Piłce Nożnej Kobiet. W roku w którym polska Reprezentacja wywalczyła historyczny awans na Mistrzostwa Europy tym bardziej dodaje wartości do timingu zaangażowania się.
InPost stworzył wideo, gdzie pokazuje jak młode zawodniczki odczytuję listy zaadresowane do nich przez nasze Reprezentantki. Głównym przesłaniem dla młodych piłkarek miało być nierezygnowanie z marzeń, a celem InPostu propagowanie piłki nożnej kobiet. Sukces sportowy i odpowiednie zaangażowanie sponsorów mogą tylko pomóc. Brawo!
Poprosiliśmy reprezentantki Polski o napisanie specjalnego listu, który przekazaliśmy młodym piłkarkom. 🥹 Spróbujcie się nie wzruszyć! ❤️🇵🇱 @laczynaspilka pic.twitter.com/AqlUh4Nc0G
— Paczkomat, Kurier (@InPostPL) November 21, 2024
1. Adidas x Mata organizują mecz w Berlinie
Najlepszą akcją marketingu sportowego w 2024 roku, a zarazem najbardziej kompleksową aktywizację fanów wokół sportu zrobił Adidas z wykorzystaniem swojej współpracy z raperem Matą i jego zespołem piłkarskim LKS Tajfun Ostrów Lubelski. Podczas EURO 2024 drużyna Maty pojechała na pokazowy mecz do Berlina. W strefie Adidasa – specjalnego stadionu zbudowanego na okres turnieju – B-Klasowcy z Matą na boisku zmierzyli się z amatorskim zespołem z Berlina, którego sponsorem jest także Adidas.
Wokół tego wydarzenia największe piłkarskie media tworzyły na zamówienie Adidasa materiały wideo i pełne relacje. Mecz komentowali: legenda dziennikarstwa sportowego – Dariusz Szpakowski oraz raper Wyguś. Adidas wykorzystał swoje wszystkie dostępne aktywa, a całość komunikacji była rewelacyjna. Jestem pewien, że o tej współpracy i aktywacji dowiedzieli się nie tylko fani futbolu.