Euro 2012: Podsumowanie – kwiecień 2008


Numer 4/2008. Przedstawiamy najciekawsze dokonania Polaków w czwartym miesiącu bieżącego roku.


Udostępnij na Udostępnij na

Przeżyjmy to jeszcze raz – kwiecień bez tajemnic. Trzeba podkreślić, że w tym właśnie miesiącu przypadała pierwsza rocznica przyznania nam Euro 2012.

Stadiony

Warszawa: Ze stolicy w kwietniu dobiegały dobre informacje. W połowie miesiąca podano do publicznej wiadomości, że wstępny projekt budowlany jest gotowy dwa miesiące przed czasem. Podano też, że na początku maja odbędzie się próbne palowanie na Stadionie Dziesięciolecia. Ponadto ujawniono kilka szczegółów zadaszenia. Centralnie nad boiskiem zawiśnie „puszka”, do której będzie schowany dach, a wokół niej zostaną zamontowane telebimy. Dach będzie również ogrzewany.

Wrocław: Na terenach, gdzie ma powstać przyszły obiekt nadal prowadzone są prace geologiczne. Niestety innych prac w tej chwili nie zobaczymy, ponieważ obecnie projektanci pracują nad projektem stadionu. Już w sierpniu zostanie ukończony projekt budowlany i wtedy poznamy wszystkie szczegóły obiektu.

Poznań: W stolicy Wielkopolski pojawiły się wątpliwości, co do kolejnego etapu modernizacji obiektu „Kolejorza”. Nadal nie jest pewny termin rozbiórki I i III trybuny oraz jupiterów, ponieważ pojawiła się kolejna koncepcja. Mianowicie zaproponowano, aby wstrzymać się z burzeniem trybun do momentu wyłonienia nowego wykonawcy, który sam dokończy całą modernizację. Natomiast nadal nie został rozwiązany problem finansowania przebudowy. Włodarze Poznania ciągle szukają brakujących milionów i rozważają kolejne możliwości pozyskania niezbędnych środków.

Gdańsk: W ciągu miesiąca na Letnicy zakończono burzenie działek, a obecnie trwa przetarg firmy, która zajmie się wywózką gruzu i porządkowaniem terenu. Niestety nie wiemy, ile te prace potrwają. W drugiej połowie miesiąca podano, że wkrótce zostanie opublikowany koncepcyjny projekt stadionu, który ujawni więcej szczegółów niż ten, który do tej pory znaliśmy. Natomiast na początku kwietnia po spotkaniu z przedstawicielami UEFA wiemy już, że stadion nie powstanie w ramach partnerstwa prywatno – publicznego, tylko zostanie w większości sfinansowany przez miasto i częściowo z dotacji państwa.

Kraków: W połowie kwietnia poznaliśmy harmonogram prac na obiekcie Wisły. Już zakończyła się wycinka drzew i krzewów, a 15 maja ma ruszyć wyburzanie trybuny C. Niewiadome jest natomiast czy budowa stadionu zostanie dofinansowana przez państwo. Końcem miesiąca do prasy dostała się informacja, że Kraków takiego dofinansowania może nie otrzymać.

Chorzów: W przeciwieństwie do Krakowa, Chorzów ma zapewnienia Ministra Sportu o dofinansowaniu przebudowy z budżetu państwa. Jednak są to tylko obietnice, które czekają na oficjalne potwierdzenie. Dnia 28 kwietnia w gmachu Sejmu Śląskiego podpisano umowę z niemiecką firmą gmp-Generalplanungsgesellschaft, która wykona dokumentację projektową zadaszenia oraz niezbędnej infrastruktury Stadionu Śląskiego.

Drogi

Czas teraz, aby skontrolować nasze postępy w budowaniu nowych dróg. Jednak za bardzo nie ma się czemu przyglądać. Wszyscy się zastanawiają, co zrobić, żeby przyśpieszyć budowę autostrad i dróg ekspresowych i na szczęście wiemy, co trzeba zrobić. Problem tylko w tym, że jakoś jeszcze się nam nie udało tego przyśpieszyć. W kwietniu mogliśmy usłyszeć wiele pesymistycznych informacji, ale też pojawiały się te bardziej optymistyczne. A oto krótkie streszczenie naszych kwietniowych działań:

A1: Na początku kwietnia dobiegła informacja, że w czerwcu najprawdopodobniej zapadnie decyzja, że firma GTC zbuduje odcinek autostrady A1 między Grudziądzem a Toruniem. Jest to niewątpliwie dobra informacja, tym bardziej, że inwestycja już jest opóźniona. Niestety mniej pomyślne informacje dobiegły z południa Polski. Otóż dalej nie udało się wybrać wykonawcy na ostatni śląski odcinek między Bełkiem a Świerklanami. Inwestycja ma już kilka miesięcy opóźnienia.

A2: Zagrożony jest termin rozpoczęcia budowy odcinka Świecko – Nowy Tomyśl. Początek prac jest planowany na wrzesień, jednak koncesjonariusz tej trasy uważa, że są możliwe opóźnienia. Opóźnienia mogą być spowodowane trudnościami w uzyskaniu kredytów na budowę trasy.

A4: W początkowych dniach miesiąca wójt gminy Bochnia, który wcześniej oprotestował decyzję środowiskową dla odcinka Szarów – Tarnów, wycofał swój protest. W drugiej połowie kwietnia Minister Środowiska utrzymał pozytywną opinię dla decyzji środowiskowej. Dzięki temu nadal istnieje możliwość ukończenia trasy w 2011 roku.

A8: W przeciągu miesiąca z AOW dochodziły dobre i złe wieści. Dobra jest taka, że można rozpocząć budowę mostu w przeciągu obwodnicy, ponieważ firma Skanska zrezygnowała z oprotestowania wyniku przetargu w sądzie. Niestety złe wiadomości są takie, że firma Herman Kirchner zdecydowała się walczyć o kontrakt na AOW na drodze sądowej.

Pojedyncze wiadomości docierały z dróg ekspresowych. Przez kwiecień niewiele się zmieniło. Problemy pojawiły się na odcinku drogi S3, gdzie brak pozwolenia na budowę 16 – kilometrowego odcinka skutecznie hamują tempo prac. Opóźnione się także budowy tras wylotowych z Warszawy. Głównym problemem są również trudności z uzyskaniem pozwoleń. Nieco lepiej ma się sytuacja na warmińsko – mazurskim odcinku S7. Tamtejsze odcinki drogi uzyskują niezbędne pozwolenia, a GDDKiA zaczyna wykupywać ziemię. Cała trasa ma być gotowa przed EURO. Do ruchu 28 kwietnia oddano obwodnicę Hrebennego na granicy z Ukrainą. 2-kilometrowy odcinek znacznie usprawni ruch na granicy.

Transport miejski

Warszawa: W stolicy na początku kwietnia nastąpiło ujawnienie ofert na dostawę 150 nowych autobusów. Jeśli umowę uda się podpisać w maju, to do końca roku wszystkie autobusy, będą już dostarczone. Władze stolicy zastanawiają się również nad nabyciem autobusów hybrydowych i wodorowych. Niewątpliwie dobrą informacją jest przekazanie do użytku stacji metra Słodowiec. Do zakończenia budowy I linii metra w Warszawie pozostały jeszcze trzy stacje, które zostaną oddane do użytku we wrześniu. Władze stolicy starają się przyśpieszyć prace nad II linią metra, dlatego firmy, które ukończą budowę przed Euro będą miały większe szanse na pozyskanie kontraktu – tak postanowiono w ratuszu.

Wrocław: 29 kwietnia ponownie ogłoszono przetarg na dostawę 28 nowych tramwajów. Jeśli wszystko dalej odbędzie się bez przeszkód, to w 2011 pierwsze tramwaje pojawią się we Wrocławiu.

Poznań: W drugiej połowie kwietnia mogliśmy się dowiedzieć co nieco o poznańskich planach w kwestii komunikacji na Euro. Zakup 50 nowych tramwajów oraz nowy dworzec, to tylko część z tych planów. Realizacja tych planów w dużej mierze uzależniona jest od tego, czy miasto uzyska dofinansowanie z Ministerstwa Transportu.

Gdańsk: W minionym miesiącu swoje plany przed Euro 2012 przedstawił SKM. Wszystkie perony na trasie Gdańsk Główny – Gdynia Gł. mają zostać zmodernizowane, w planach jest również zakup nowego taboru. Godnym uwagi wydarzeniem był transport krakowskiego tramwaju „Bombardier” do Gdańska, który tuż przed celem swojej podróży został zatrzymany przez Inspekcję Transportu Drogowego ze względu na brak pozwoleń transportu „ładunku ponadgabarytowego”. Krakowski tramwaj zostanie nad morzem przez najbliższe trzy miesiące.

Kraków: W grodzie Kraka w połowie miesiąca wyłoniono dostawcę 15 nowych, niskopodłogowych autobusów. Już we wrześniu mają wyjechać nowe autobusy firmy Solaris. W toku jest również przetarg na dostawę 10 nowych autobusów przegubowych. O kontrakt walczą dwie firmy: Mercedes Benz oraz Solaris Bus & Coach.

Chorzów: GOP w ciągu najbliższych lat ma zyskać wiele zmodernizowanych torowisk. Na początku kwietnia Spółka Tramwaje Śląskie przedstawiła plan przebudowy torowisk w Sosnowcu. Poinformowano również, że w przyszłym roku ruszają prace nad modernizacją torów w Mysłowicach. Spółka zastanawia się również, gdzie zostaną wyremontowane wagony tramwajowe. Swoje zdanie w tej sprawie mogą również wyrazić mieszkańcy Śląska, którzy mogą wziąć udział w ankiecie.

Kolej

Nie od dawna wiemy, że PKP ma dużo do zrobienia w bardzo krótkim czasie. W połowie kwietnia rzecznik PKP podał, że od 2007 roku do końca 2008 przebudowie zostanie poddanych 500 kilometrów torów. Trwają również przygotowania do modernizacji 56 pociągów i 380 wagonów dla pasażerów. W tym roku poznamy też pierwszych inwestorów, którzy zbudują nowe dworce. Natomiast 18 kwietnia podpisano kontrakt związany z modernizacją magistrali kolejowej E30. W ramach tej modernizacji wyremontowany zostanie ponad stuletni most nad Bobrem w Bolesławcu. Most wybudowano w latach 1844 – 1846. Wartość kontraktu przekracza 10 milionów euro, a termin jego realizacji to 18 miesięcy.

Lotniska

W pierwszych dniach kwietnia mogliśmy usłyszeć, że najprawdopodobniej Terminal Etiuda zostanie wyburzony. Gwoździem do trumny Etiudy może okazać się lotnisko w Modlinie, które ma przejąć tanie linie lotnicze. Mimo oddania do użytku Terminalu 2, prace budowlane na Okęciu nie zakończyły się. Przynajmniej jeszcze przez rok na warszawskim lotnisku będziemy napotykać spore utrudnienia. Wszystkiemu winna jest budowa tzw. pirsu centralnego i południowego, czyli łączników między starą a nową częścią portu.

Nieciekawie wyglądała sytuacja na wrocławskim lotnisku. Początkowo wojewoda dolnośląski nie chciał wydać pozwolenia na rozbudowę lotniska ze względu na nieuregulowany stan prawny działek, na których ma powstać nowy terminal. Jednak po otrzymaniu opinii Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego wojewoda zmienił zdanie. Wszelkie roszczenia spadkobierców działek, jeśli wygrają sprawę w sądzie, pokryje gmina Wrocław.

Plany na przyszłość gdańskiego lotniska w drugiej połowie kwietnia przedstawili zarządcy portu. Wiosną przyszłego roku ma ruszyć budowa nowego terminalu, który będzie kosztował ponad 200 mln zł. Natomiast w centrum Gdańska powstaje nowatorski w skali kraju punkt odpraw. W placówce będzie można oddać bagaż, a także odebrać kartę pozwalającą na wejście na pokład samolotu.

Dobre informacje dobiegały też z lotniska w Pyrzowicach. Władze portu lotniczego już myślą o budowie nowego portu. W połowie kwietnia podano, że w czerwcu zostanie ogłoszony międzynarodowy konkurs na projekt nowego terminalu pasażerskiego. Budynek ma być gotowy do 2012 roku, a cała inwestycja ma kosztować 164 mln zł.

Hotele

Jedna z ważniejszych informacji tego miesiąca pochodziła z Krakowa. 17 kwietnia podczas prezentacji makiety stadionu Wisły ukazano też plan okolicy. Wokół stadionu powstaną aż trzy hotele sieci Hilton. Będą to dwa hotele o standardzie pięciu gwiazdek, a trzeci – Garden Inn o mniejszym standardzie. Mury pną się w górę także w gdańskim hotelu Hilton. Liczba hoteli w Polsce stale wzrasta, co zauważyli przedstawiciele UEFA, jednak w przygotowanym raporcie podkreślili, że brakuje hoteli o najwyższym standardzie.

Minęło kolejnych 30 dni. Tak samo jak w poprzednich miesiącach dochodziło do nas wiele pozytywnych wiadomości, ale też i negatywnych. Zapewne będzie tak już do 2012 roku. W kwietniu wiele rzeczy miało się wyjaśnić, jednak niekoniecznie tak się stało. Dalej jest wiele niewiadomych, szczególnie jeśli chodzi o budowę dróg, które wydają się najbardziej zagrożone. Niestety nie pozostaje nam nic innego, jak dalej przyglądać się naszym przygotowaniom, które już za miesiąc ponownie podsumujemy.

Komentarze
~Lamento (gość) - 17 lat temu

Jest nerwowo, ale jako wielki kibic wierzę, że
wszystkie przeciwności zostaną pokonane i będziemy
oglądać w 2012r. rozgrywki w naszym kraju!

Odpowiedz
Gemini (gość) - 17 lat temu

Coś tam robią... To jest pocieszające.

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.

Najnowsze