DAZN wkracza do Polski


Na początku maja DAZN rozpocznie działalność w naszym kraju

2 marca 2020 DAZN wkracza do Polski

W dobie rozwoju technologicznego widz dostaje coraz więcej narzędzi, które umożliwiają mu dostęp do wybranych treści. Sport nie jest tu wyjątkiem. W sierpniu 2016 roku na rynku medialnym zadebiutowała platforma DAZN. Początkowo była dostępna na terenie Austrii, Niemiec i Szwajcarii. Jednak szybko zyskała uznanie na arenie międzynarodowej. Do końca 2018 roku serwis streamingowy pojawił się między innymi we Włoszech, Japonii, Brazylii czy Hiszpanii. Co najważniejsze, to nie koniec.


Udostępnij na Udostępnij na

Do tej pory z usługi DAZN mogli korzystać użytkownicy z dziewięciu krajów. Jednak już na początku maja ta liczba zwiększy się do 200 państw, w tym Polski. Premierowym wydarzeniem będzie transmisja bokserska z walki Canelo Alvareza. Wszystko to z okazji meksykańskiego święta Cinco de Mayo. Na rozpoczęcie globalnej działalności DAZN skupi się na anglojęzycznych programach dotyczących boksu.

Zdominowanie rynku europejskiego

– Od startu w 2016 roku obserwujemy znaczne zainteresowanie naszymi najważniejszymi wydarzeniami, zarówno wśród międzynarodowych kibiców, jak i potencjalnych partnerów. To niewątpliwie wpłynęło na podjęcie decyzji o wykorzystaniu naszej oferty walk bokserskich w celu dalszej ekspansji. Zbudowanie świadomości marki DAZN jako lidera w dziedzinie sportów walki to zaledwie pierwszy krok – Joseph Markowski, wiceprezes wykonawczy DAZN.

Co istotne z punktu widzenia kibica, platforma nie zamyka się jedynie na sporty walki. W połowie lutego dzięki transmisjom z największych imprez piłkarskich powiększyła swój zasięg do 400 milionów użytkowników. Brytyjska spółka nadaje między innymi mistrzostwa świata, Ligę Mistrzów i najpopularniejsze rozgrywki ligowe. Jakiś czas temu Sky, niemiecki hegemon na arenie sportowej, stracił wyłączne prawa do pokazywania Bundesligi właśnie na korzyść DAZN.

Podobnie postąpiono we Włoszech. Tam głównym konkurentem dla Sky był „sportowy Netflix”. Od sezonu 2018/2019 pierwsza ze stacji pokazuje siedem meczów w danej kolejce Serie A, a platforma może transmitować trzy spotkania. Co interesujące, dysproporcja kosztów praw jest wręcz ogromna. Sky musiało wydać około 780 milionów euro za sezon, a DAZN tylko 194 miliony.

W ciągu trzech lat od debiutu serwis zyskał ogromną popularność, a co za tym idzie, stał się bardzo silny finansowo. Dzięki temu z czasem zdołał poszerzyć swoją ofertę programową. Dziś, obok piłki nożnej, użytkownicy mogą obejrzeć walki bokserskie, mecze koszykówki, zmagania w rugby czy wydarzenia ze sportów motorowych.

Mobilność przede wszystkim

Dla widza coraz ważniejsza jest możliwość oglądania meczów poza domem. O tym DAZN również nie zapomniało. W ramach abonamentu kibic może śledzić spotkania sportowe na smartfonach, tabletach, komputerach czy telewizorach z funkcją Smart TV. Wysokość opłaty nie jest jeszcze znana z powodu ekspansji na nowe kraje, jednak jak możemy przeczytać w komunikacie, „cennik zostanie opublikowany w ciągu najbliższych tygodni„.

Trend „otwierania się na nowe technologie” jest bardzo popularny w ostatnich czasach. Na początku tego sezonu wybrane mecze rosyjskiej Premier Ligi były dostępne bezpłatnie na YouTubie. Jednak władze rozgrywek wydały dziś komunikat, że każdy mecz będzie transmitowany na tej platformie, ale w ramach abonamentu. Teraz dwa ligowe spotkania będą kosztowały 3 dolary miesięcznie, a pakiet wszystkich meczów kosztuje 5 dolarów. Tutaj pojawia się różnica w komentarzu. Tańsza wersja obejmuje angielską wersją językową, w droższej znajdziemy również wersję rosyjską.

https://twitter.com/KatherineAFC/status/1234481138162425857

Nowe możliwości, które pojawiają się wraz z Internetem, odkryto również w Polsce. Programy typu Misja Futbol czy Prawda Futbolu można śmiało powiedzieć, że zepchnęły w cień nadawane przez Polsat Sport Cafe Futbol. Na tym zyskuje również sam YouTube, który zdecydowanie zmierza ku profesjonalizacji. Na początku roku doszło do zamieszania na rynku mediów sportowych. Roman Kołtoń po prawie 20 latach pracy pożegnał się z Polsatem i skupił się na rozwijaniu Prawdy Futbolu. Od tego momentu pojawia się na antenie należącej do Zygmunta Solorza–Żaka jako dziennikarz niezależny.

Z czasem do podobnych wniosków doszedł Tomasz Smokowski. Właśnie on wraz z Michałem Polem, Krzysztofem Stanowskim i Mateuszem Borkiem współtworzą Kanał Sportowy. Ostatni z nich jest również ambasadorem sportu w Onecie i „Przeglądzie Sportowym”. Pisząc ten artykuł, jesteśmy krótko po premierze Misji Futbol, która teraz należy do Kanału Sportowego. Możemy mówić o efektownym rozpoczęciu. W pewnym momencie transmisja na YouTubie zgromadziła w jednej chwili aż 64 tysiące widzów.

Jak DAZN zamierza zainwestować w Polskę?

Wróćmy jeszcze na koniec do DAZN. Pewne ruchy na polskim rynku mogliśmy zobaczyć już jakiś czas temu. Platforma posiada swoje biuro w Katowicach, gdzie na co dzień pracuje blisko 300 programistów. Jak już wiemy, premierową transmisją na skalę globalną będzie walka bokserska Canelo Alvareza. Jednak co dalej? Czy DAZN włączy się w walkę o prawa transmisyjne w Polsce i jakie rozgrywki będą pokazywane w naszym kraju? Odpowiedzi postanowiliśmy poszukać „u źródła”, czyli skontaktowaliśmy się z osobami, które publicznie przekazały informację dotyczącą wkroczenia DAZN na polski rynek:

Na pierwszym etapie światowego launchu DAZN kładzie nacisk na boks i sztuki walki. Boks ma ogromną rzeszę fanów na całym świecie, a rozszerzenie działalności platformy na 200 rynków pozwoli dotrzeć do większej liczby kibiców tego sportu. W miarę upływu czasu platforma będzie pracować nad dodawaniem kolejnych dyscyplin sportowych – tak jak to miało miejsce na innych rynkach, gdzie platforma jest dostępna. Informacje o innych dyscyplinach sportowych będą ogłaszane po potwierdzeniu danej współpracy.

Nam, jako obserwatorom sportu, pozostaje więc czekać na kolejne informacje. Jaka oferta programowa pojawi się na terytorium Polski i ile będzie wynosił abonament. Za jakiś czas powinniśmy otrzymać odpowiedzi na te pytania. Jednak nie zważając na to, wraz z początkiem marca rozpoczyna się nowy etap w szeroko pojętych mediach sportowych.

Dodaj komentarz

Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.

Najnowsze