Od kogo powinna się uczyć nie tylko Ekstraklasa?


bwin i Telekom, czyli jak wygląda sponsoring w niższej lidze niemieckiej?

27 lipca 2017 Od kogo powinna się uczyć nie tylko Ekstraklasa?

Minęły dwa tygodnie i wszyscy nadal żyją "lukratywnym" kontraktem zawartym pomiędzy Ekstraklasą SA, a Totalizatorem Sportowym - LOTTO i zdrapkami, które mogą zapewnić dodatkowe bonusy. Z kolei w tym samym czasie wyszperałam informację prasową o 3. Lidze niemieckiej i jej debiucie w FIFA 2018.


Udostępnij na Udostępnij na

Kiedy rozgrywki pierwszej ligi zagościły na stałe na kanałach Polsatu Sport, pojawił się sponsor tytularny – Nice, a także oficjalny sponsor oraz partner  – kolejno Fortuna i Oshee, coraz częściej pojawiały się słuchy, że zespoły drugoligowe chcą podążyć tym tropem. Wielokrotnie na konferencjach wspominał o tym prezes Olimpii Elbląg, który stanął na czele stowarzyszenia „2. Liga Polska”, do zarządu weszli również przedstawiciele Siarki Tarnobrzeg, MKS Kluczbork i ŁKS Łódź.

„Stowarzyszenie powstało na wzór Pierwszej Ligi Piłkarskiej. Jego głównym celem jest pozyskanie sponsora technicznego dla rozgrywek 2 ligi oraz partnera telewizyjnego. Wstępnie zainteresowanie projektem wyraziła stacja Polsat Sport, która pokazuje rywalizację na zapleczu ekstraklasy. Wystosowaliśmy też postulat do władz PZPN odnośnie podziału środków finansowych i dofinansowanie 2 ligi, choćby z tytułu programu Junior Pro System. Kolejne spotkanie odbędzie się w połowie lipca” – mówił dla mkskluczbork.pl Zdzisław Sarnicki.

Ostatnio Tomasz Urban wrzucił zestawienie sprzedanych karnetów na rozgrywki 1. Bundesligi – w uwzględnieniem narzuconych limitów, wyniki były imponujące. Z kolei w raportach Deloitte rozgrywki LOTTO Ekstraklasy porównywane pod względem frekwencji do Turcji, Belgii czy Rosji, a średnia frekwencja na stadionach wynosiła 9 587.To w jaki sposób niemieccy kibice zapełniają stadiony bez względu na rozgrywki, pokazuje, jak duże wyzwanie przed klubami. Jednak spójrzmy jeszcze dwa poziomy niżej i to całkiem nieprzypadkowo – dosyć duże zdziwienie pośród moich obserwujących na Twitterze wywołała informacja o umieszczeniu w FIFA 2018 rozgrywek 3. Ligi niemieckiej, więc jeśli 2. Liga Polska chce brać z kogoś przykład – to proszę bardzo – pierwszy chętny już jest.

Oficjalny sponsor ligi

Pod koniec czerwca pojawiły się pierwsze informacje o głównym partnerze rozgrywek, które w obecnym kształcie funkcjonują od 2008 rok – został nim austriacki bukmacher  bwin – umowa obejmuje dwa kolejne sezony. Logo sponsora pojawi się, podobnie jak w przypadku Nice 1. Ligi na rękawie, a także widoczna będzie identyfikacja na stadionach oraz w mediach i publikacjach klubowych.

Co ciekawe – w uwagi na krótki odstęp czasu pomiędzy podpisaniem umowy, a rozpoczęciem sezonu – wszystkie kluby mają dowolność marketingową, ponieważ pakiet sponsorski z uwagi na inne umowy nie zawsze mógł zostać wdrożony w 100%.

Od realizacji pakietu uzależniona jest kwota przekazywana przez sponsora dla klubu – w przypadku pełnej realizacji klub otrzyma kwotę w granicach 110 000 euro, a kontrakt będzie kosztował bwin 2,2 miliona euro z uwagi na liczbę zespołów występujących w 3. lidze (20).

W kolejnym sezonie partnerstwo obejmie wszystkie obszary i będzie bardziej restrykcyjne szczególnie pod względem promocji, marketingu i PR, przy czym kluby nadal będą miały dowolność zawierania umów sponsorskich i tytularnych. Jednak po raz pierwszy wszystkie trzecioligowe zespoły skorzystają z tak globalnej i szeroko sięgającej promocji.

Przedstawiciele bwinu na kraje niemieckojęzyczne nie ukrywają, że nawiązana współpraca ma na celu również kontynuację prac nad regulacją zakładów sportowych w Niemczech, co przyczynia się do ochrony konsumentów i ogranicza działania na czarnym rynku. Bukmacher również w ramach umowy będzie prowadził warsztaty dla klubów, podczas których przestawi odpowiedzialne i racjonalne podejście do zakładów, a także będzie uświadamiał na temat uzależnienia oraz najczęściej występujących oszustw.

Nie można ukrywać, że zaczęłam się zastanawiać, czy 3. Liga, jest aż tak łakomym kąskiem dla sponsora. Szybko naprzeciw wyszedł Gabriel Wagner z sponsors.de, który z swoim materiale przedstawia ,że łączne przychody reklamowe z trzeciej ligi, w tym od głównych sponsorów były w okresie roku 2016/17 średnio na poziomie 3,2 mln euro za klub.

Jak można zauważyć  w 2013/14 łączna wartość wynosiła 4,2 mln euro, jednak był to okres, gdy w III lidze grał RB Leipzig. Ogólnie jednak, przychody reklamowe ustabilizowały się na stabilnym poziomie powyżej trzech milionów euro na klub. 

źródło: sponsors.de

FIFA 2018 – 3. Liga 

3. Liga zostanie po raz pierwszy włączona do gry komputerowej FIFA 18, na mocy umowy podpisanej przez DFB – niemiecki związek piłki nożnej i  EA Sports.  Oficjalna licencja DFB obejmuje wszystkie 20 zespołów trzeciej ligi w sezonie 2017/2018 – ponad 500 zawodników i zestawy strojów, więc będzie można grać w trybie kariery takimi zespołami jak: FC Magdeburg, Fortuna Köln lub rezerwami Werderu Brema.

Denni Strich – dyrektor Marketingu DFB, mówił na konferencji prasowej: „DFB i EA Niemcy od dawna pracowali razem na tym rozwiązaniem i  jesteśmy zachwyceni, że mogliśmy poszerzyć ofertę zgodnie z oczekiwaniami kibiców..” Z kolei Peter Frymuth, który z ramienia DFB odpowiedzialny jest m.in. za rozwój piłkarskiego Pucharu DFB i 3. Ligi, dodał: „(..) wzmacnia więź między klubem, a kibicem –  zwłaszcza tym młodym, który jest bardzo zaawansowany technologicznie.”

Za FIFA 18 odpowiadają oddziały z Vancouver i Rumunii i zostanie ona wydana 29 września na całym świecie na konsole PlayStation 4, Xbox One, PC, Nintendo, PlayStation 3 i Xbox 360.

Telekom – czyli 16 mln euro za sezon. 

 

Po podpisaniu umowy z Telekomem, stało się jasne – 3. Liga otrzyma 16 mln euro na sezon w ramach sprzedaży praw telewizyjnych, dzięki którym kibice zobaczą wszystkie mecze rozgrywane na tym poziomie. Kontrakt obowiązuje od sezonu 2018/2019 przez trzy kolejne sezony z opcją przedłużenia o rok, a jego wartość jest wyższa o 3,1 mln euro w porównaniu do aktualnie obowiązującej.

Telekom pokaże WSZYSTKIE mecze na tym szczeblu rozgrywkowym, przy czym należy wspomnieć, że transmisje z aktualnie trwającego sezonu możliwe są tylko i wyłącznie dzięki podpisaniu przez Telekom porozumienia z właścicielem praw – SportA.

120 meczów zostanie zrealizowanych przez 9 ośrodków regionalnych, które funkcjonują pod jedną nazwą ARD i zostaną pokazane na żywo. Pozostałe 260 meczów zostanie zrealizowane przez Telekom w jakości HD z pełnym komentarzem. Spotkania, łącznie z analizami meczowymi  będą dostępne na specjalnie dedykowanym kanale – „MyTeam TV Fußball„, który jest dostępny w telewizji oraz na platformach internetowych, w tym aplikacji mobilnej.

Podpisana umowa rozszerza bogatą już ofertę Telekomu – kanał piłkarski dołączy do dwóch aktywnych – koszykarskiego i hokejowego. Jak zachęcić kibiców do Telekomu?

Klienci, którzy mają umowę na telefon stacjonarny bądź komórkowy mogą wybrać jeden w wymienionych kanałów bezpłatnie i korzystać z niego przez 24 miesiące. Po tym okresie pakiet będzie kosztował zaledwie 4,95 euro miesięcznie!

Osoby korzystające z telewizji EntertainTV, która należy do Telekomu otrzymują wszystkie trzy pakiety w ramach abonamentu.

Trzecia opcja pozwala na wykupienie pakietu sportowego – analogicznie do wykupienia dostępu w Polsce do Eleven – w umowie rocznej (9,95 euro/miesiąc), bądź elastycznej – na żądanie (14,95 euro/miesiąc).

Podpisanie nowego kontraktu sponsorskiego z LOTTO przywołało falę porównań z najsilniejszymi – bardzo dobrze opakowanymi – ligami zagranicznymi, tymczasem czasami wystarczy spojrzeć na niższe ligi zagraniczne.

Więc jeśli nasza „2. Liga Polska” chce podążać za Nice 1. Ligą i Lotto Ekstraklasą to chyba warto czerpać też pomysły z innych lig i 3.Liga jest dobrym wzorcem. Chociaż tak na prawdę powinny z tego korzystać wszystkie nasze ligi, począwszy od tej najmocniejszej.

Dodaj komentarz

Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.

Najnowsze
Newsletter piłkarski