Euro 2012: Podsumowanie – marzec 2008


Numer 3/2008. Przedstawiamy najciekawsze dokonania Polaków w trzecim miesiącu bieżącego roku.


Udostępnij na Udostępnij na

Przeżyjmy to jeszcze raz - marzec bez tajemnic.

Stadiony

W pierwszej kolejności podsumujemy wieści stadionowe. Tutaj żadnych widowiskowych prac nie zobaczymy, bowiem obecnie trwa walka z wszelkimi procedurami urzędowymi.

Warszawa: W połowie marca rozpoczął się drugi etap konkursu na zagospodarowanie okolic przyszłego stadionu. Do konkursu zgłosiło się 51 pracowni, z czego dwie odpadły. Wiemy już, że ostateczny projekt tych terenów będzie gotowy w połowie 2009 roku. Poznajemy też kolejne szczegóły projektu Stadionu Narodowego. Pod koniec marca podano, że architekci proponują zmianę koloru elewacji, a dokładnie proponują aby nawiązanie do barw narodowych było nieco mniej wyraźne. Jednak najciekawsze informacje podał 19 marca minister sportu Mirosław Drzewiecki. Otóż stwierdził, że prace projektowe idą szybciej niż zakładano, co spowoduje, że już w połowie kwietnia może zostać ogłoszony przetarg na wykonawcę palowania i fundamentów.

Wrocław: W stolicy Dolnego Śląska obecnie cisza. Można się więc domyślać, że urzędnicy walczą z „robotą papierkową”. Na uwagę zasługuje jedynie fakt, że na początku marca został ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji przebudowy układu komunikacyjnego po północnej stronie przyszłego stadionu.

Poznań: Na obiekcie „Kolejorza” widać postępy. Z ziemi wyłaniają się już fundamenty trzeciego piętra dobudowywanego do drugiej trybuny. W tym samym czasie urzędnicy zastanawiają się jak pozyskać pozostałe środki na dokończenie budowy, ponieważ nie są oni zadowolenia z dofinansowania oferowanego przez państwo. Pod koniec marca wiceprezydent stwierdził, że latem tego roku poznamy firmę, która wybuduje pierwszą i trzecią trybunę. Całkowity koszt przebudowy ma zamknąć się w 511 mln złotych.

Gdańsk: Początek marca gdańscy urzędnicy rozpoczęli od wycieczki do naszych zachodnich sąsiadów. Spędzili tam tydzień wizytując areny ostatnich Mistrzostw Świata. Odwiedzili stadiony w: Dusseldorfie, Koloni, Gelsenkirchen, Hannoverze i Frankfurcie. Po tej wycieczce wyciągnęli oni szereg wniosków, w tym m. in., że Baltic Arena obejdzie się bez rozsuwanego dachu i wysuwanej murawy. Urzędnicy zapoznawali się również ze sposobami zarządzania takich obiektów.

Kraków: Po oddaniu do użytku Pawilonu Multimedialnego, prace na obiekcie Wisły ustały. W połowie marca natomiast poznaliśmy dużo szczegółów projektu, który jest już na ukończeniu. Płyta boiska zostanie obniżona o 80 cm, co pozwoli na zamontowanie trzech dodatkowych rzędów krzesełek na trybunie wschodniej i zachodniej. Dzięki temu od nowa zostanie też zainstalowany system podgrzewania murawy i wymieniona zostanie mocno już zniszczona nawierzchnia. Projektanci zastanawiają się też nad zabudową okrąglaka, aby stadion zyskał bardziej spójny charakter.

Chorzów: W połowie marca do opinii publicznej podano, że projekt zadaszenia Stadionu Śląskiego wykona firma GMP Architekten z Akwizgranu. Umowa z wykonawcą ma zostać podpisana do 25 kwietnia. Wzrośnie również pojemność stadionu z 47 do 50 tysięcy. Projekt ten będzie kosztował 11 mln złotych, a całkowity koszt przebudowy obiektu zamknie się w 250 mln złotych.

Drogi

Po stadionach czas przyjrzeć się naszym drogom. W miesiącu marcu słyszeliśmy zarówno dobre jak i złe wiadomości z ust urzędników. Jeśli chodzi o te gorsze informacje to m. in. minister infrastruktury, Janusz Piechociński stwierdził, że mamy tylko rok czasu na formalności, inaczej możemy nie zdążyć ze skończeniem wszystkich projektów. Natomiast szefa spółki PL2012 – Marcin Herra podchodzi do tej kwestii bardziej bezstresowo. Otóż uważa on, że wielkiej tragedii nie będzie jeśli nie zdążymy z budową dróg na czas, a mistrzostwa i tak się odbędą. A jak obecnie wygląda front robót budowlanych na drogach? Pierw zapoznamy się z sytuacja na autostradach:

A1: Na początku marca dowiedzieliśmy się, że na przełomie kwietnia i maja ruszą prace przy węźle autostradowym „Sośnica”, gdzie skrzyżuje się autostrada A1 i A4. Będzie to jeden z największych węzłów drogowych w Polsce, a jego budowa potrwa 17 miesięcy. Mniej optymistyczne wieści pojawiły się w związku z budową śląskiego odcinka autostrady Bełk – Świerklany. Tam GDDKiA ma problem z wyborem wykonawcy, przez co prace budowlane mogą się opóźnić.

A2: 11 marca Wojewoda Lubuski wydał 6 decyzji lokalizacyjnych na lubuskim odcinku autostrady. Decyzje te przypadają na 104 kilometrowy odcinek do granicy z Niemcami. Jeśli wszystkie procedury pójdą dalej zgodnie z planem prace powinny się rozpocząć we wrześniu tego roku.

A4: Problemy nie omijają A4. W połowie marca dowiedzieliśmy się, że są możliwe opóźnienia na odcinku Szarów – Tarnów. Całe zamieszanie spowodował wójt gminy Bochnia, ponieważ odwołał się od decyzji ministra środowiska, który pozytywnie zaopiniował projekt. Całe to zamieszanie może spowodować dalsze opóźnienia, przez co w konsekwencji z budową możemy nie zdążyć do 2012 roku.

A8: Z Autostradowej Obwodnicy Wrocławia też dobiegają nie najlepsze informacje. Firma Skanska, która walczy o kontrakt na budowę mostu w przeciągu AOW, zamierza skierować sprawę do sądu. Skanska uważa, że Mostostal, który wygrał przetarg, celowo zaniżył ofertę, aby wygrać przetarg, ale most wybuduje drożej, ponieważ nie ma jeszcze gotowego projektu wykonawczego. Wszystko to spowoduje, że budowa opóźni się o kolejne miesiące.

Z kolei o drogach ekspresowych obecnie mniej się mówi. Na kilkunastu odcinkach toczą się prace, a na następne fragmenty są ogłoszone przetargi. Na uwagę zasługuje natomiast nowy odcinek „Zakopianki”, który w całości został otwarty 20 marca. Większość odcinka Myślenice - Stróża była już od dłuższego czasu gotowa, jednak z powodu protestów dwóch przedsiębiorców ze Stróży nie można było dokończyć budowy drogi dojazdowej.

Transport miejski

Warszawa: Niewątpliwie dla Stolicy jedną z ważniejszych inwestycji jest budowa drugiej linii metra na trasie z ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. 10 marca zaczynały się negocjacje z 5 konsorcjami, które mogą zaprojektować i zbudować podziemną kolejkę. Trwały one pięć dni, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem umowa z wykonawcą zostanie podpisana w maju, a rozpoczęcie budowy ma nastąpić w połowie przyszłego roku. Jednocześnie trwają też prace wykończeniowe na odcinku pierwszej linii metra.

Jednocześnie w Warszawie jest prowadzone wymiana starego taboru autobusów na nowy. Stare Ikarusy są zastępowane przez nowe autobusy marki Solaris, Scania czy Jelcz.

Wrocław: Wrocławski magistrat wyraził zainteresowanie zakupem 28 szybkich tramwajów. Jeśli wszystko pójdzie pomyślnie przetarg zostanie rozstrzygnięty w połowie kwietnia. Natomiast pod koniec marca zakończył się trwający blisko rok przetarg na dostawę nowych autobusów. Przetarg wart 117 mln złotych na dostawę 100 nowych autobusów wygrał Mercedes.

Poznań: W Poznaniu opóźnia się remont starych tramwajów 105N. Docelowo ma zostać zmodernizowane 12 tych tramwajów. Nieco lepsze informacje można usłyszeć odnośnie autobusów. Poznań jest jednym z pierwszych miast w Polsce, które zdecydowało się na zakup autobusu o napędzie hybrydowym. Obecnie jest to jeden autobus marki Solaris, jednak jeśli Poznań otrzyma dofinansowanie zakupi kolejne 30 sztuk tych autobusów.

Gdańsk: W minionym miesiącu w Gdańsku unieważniono wart ok. 28 mln zł. przetarg na modernizację 46 tramwajów zakupionych w Dortmundzie. Jednak oprócz złych wieści były też dobre. W połowie marca podano, że do końca roku wszystkie autobusy zostaną wymienione na niskopodłogowe. Przetarg na 45 nowych autobusów został już ogłoszony, teraz pozostaje tylko czekać na wyniki.

Kraków: Tabor autobusowy w grodzie Kraka jest jednym z najnowocześniejszych w kraju, jednak nie przeszkadza to w jego ciągłym unowocześnianiu. Trwa przetarg na 15 nowych autobusów miejskich ogłoszony jeszcze w zeszłym miesiącu, natomiast na początku marca ogłoszono przetarg na zakup 10 nowych autobusów.

Chorzów: W tym przypadku będziemy przyglądać się całemu Śląskowi. Tutaj w większej mierze władze przykładają się do remontów torowisk, niż do modernizacji taboru. Również bardzo dużo się mówi o kolejnych planach. Niestety obecnie więcej słów niż czynów.

Kolej

W marcu mogliśmy tylko posłuchać kolejnych zapowiedzi co, gdzie i kiedy zostanie przebudowane, jednak konkretnych działań nie było widać. Jedyne inwestycje kolejowe to te zaczęte w poprzednich miesiącach, a przez cały marzec nic się nie zmieniło, miejmy tylko nadzieję, że kwiecień będzie bardziej owocny dla naszych kolei.

Lotniska

Bezapelacyjnie najistotniejszym wydarzeniem tego miesiąca jest oddanie do użytku w połowie marca Terminalu 2 na warszawskim Okęciu. Jednak niewiele brakowało, a doszłoby do naszej kompromitacji w Europie, jeśli nie zdążylibyśmy na czas z terminalem. Na szczęście wszystko zakończyło się pomyślnie. Najprawdopodobniej do 2010 roku Warszawa będzie miała kolejne lotnisko. Ma ono powstać w Modlinie i obsługiwać głównie tanie linie lotnicze.

Dobre informacje docierały również z Krakowa. Na początku marca ogłoszono, że wojsko przekaże samorządowi województwa 200 hektarów ziemi na Balicach, co daje zielone światło rozbudowie portu. Natomiast w połowie miesiąca przystąpiono do negocjacji z biurami, które chcą zaprojektować nowy terminal.

We Wrocławiu końcem marca oddano do użytku tymczasowy terminal, aby dostosować lotnisko do wymogów strefy Schengen. Nie próżnują też w Gdańsku. Władze portu lotniczego pytają mieszkańców czy są za czy przeciw rozbudowie lotniska. Jest to konieczne, aby uzyskać pozwolenia na rozpoczęcie prac. Znamy już projekt terminalu, na przełomie czerwca i lipca zostanie uzyskane pozwolenie na budowę, a jesienią ma zostać ogłoszony przetarg. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem budowa rozpocznie się w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Hotele

W tym miesiącu na pewno nie brakowało informacji o kolejnych inwestycjach hotelowych, co dobrze rokuje na przyszłość. Jest to jedyna dziedzina przygotowań do mistrzostw, o którą nie musimy się martwić.

 

Reasumując, powoli wszystkie przygotowania posuwają się do przodu. Dużo się dzieje, jednak jeszcze za mało, aby być spokojnym o mistrzostwa jak z bajki. Przed nami kwiecień, w tym miesiącu sporo rzeczy może się wyjaśnić, więc będziemy najbliższe 30 dni dokładnie obserwować.

Komentarze
Sławomir Kruczek (gość) - 14 lat temu

Bardzo ciekawe sprawozdanie z przygotowań!
Przynajmniej wiem co się w Polsce dzieje odnośnie
Euro. ;P

Odpowiedz
Mateusz Ruchała (gość) - 14 lat temu

ciekawe, czy ktoś ma lepszy! brawo!

Odpowiedz
~Kiejstut (gość) - 14 lat temu

Skanska wycofała sie z protestu w sprawie budowy
mostu we Wrocławiu i inwestycja powinna ruszyć już w
czerwcu. Najtańsza oferta zostałą odrzucona z powodu
znacznego zaniżenia kosztów co mogłoby doprowadzić do
zatrzymania budowy. Niestety kiepskie wieści z A2
Stryków-Konotopa i A1 Stryków-Pyrzowice - budowa
ruszy najwcześniej na wiosne 2009

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.

Najnowsze