Przygotowania do Euro 2012 to nie tylko budowa stadionu. Dla kibiców niezbędna będzie odpowiednia infrastruktura – lotnisko, dworce i miejskie środki komunikacji. Wszystko to intensywnie powstaje w stolicy Wielkopolski.
Lotnisko
Chociaż Poznań plasuje się w czołówce miast-organizatorów Euro 2012, to jest jedna inwestycja, która w tzw. masterplanie ma czerwony kolor. Chodzi o poznańskie lotnisko Ławica. Jeszcze niedawno sytuacja nie wyglądała tak źle, ale ostatnio pod znakiem zapytania stanęło wiele spraw modernizacyjnych. Nie powinno być problemów z drogą dojazdową do lotniska – remont i poszerzenie ul. Bukowskiej ma się zakończyć w połowie 2011 roku, podobnie jak droga z lotniska na stadion przy ul. Bułgarskiej.
Czerwony kolor mają trzy projekty związane z modernizacją lotniska. Zakładają one równoległą drogę kołowania, rozbudowę terminala i dodatkowe miejsca postojowe dla samolotów. Poznańscy urzędnicy zaznaczają, że najważniejsza jest budowa równoległej drogi kołowania, dzięki której możliwe będzie zwiększenie liczby samolotów lądujących na Ławicy.
Dużym problemem dla rozbudowy Ławicy jest to, czy będzie w stanie utrzymać powiększony obiekt po Euro. Problem jest tym większy, że w Berlinie powstaje nowe lotnisko (ma być ukończone jesienią 2011), które poprzez korzystną sieć połączeń lotniczych może zabrać Ławicy przyszłych klientów.
Obecnie rozbudowę Ławicy wstrzymuje też brak decyzji środowiskowych, które powinny być gotowe do czerwca tego roku.
Dworzec kolejowy i autobusowy
Trudno na obecną chwilę powiedzieć, czy kwestię dworców autobusowego i kolejowego należy rozpatrywać razem czy osobno. Pierwotne projekty zakładały modernizację obu obiektów i połączenie ich w Zintegrowane Centrum Komunikacyjne (dworce zlokalizowane są ok. 700 metrów od siebie). Obecnie raczej wątpliwe jest, że przed Euro dojdzie do połączenia dworców.
Modernizacja dworca kolejowego miała ruszyć niedawno (inwestorem jest prywatna firma Triganit), na razie jest jednak wstrzymana. Podobnie jak zablokowano pomysły szybkich i tanich połączeń kolejowych na linii Poznań – Berlin, które byłyby świetnym rozwiązaniem dla kibiców z Europy Zachodniej. W związku z opóźnieniami decyzji, dotyczącymi przebudowy dworca PKP, przedstawiciele dworca autobusowego zaprezentowali projekt modernizacji obecnego obiektu przy ul. Towarowej.
Sytuacja przebudowy dworców i ewentualnego powstania Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego przed Euro 2012 powinna się rozstrzygnąć w najbliższym czasie. Na razie „liftingowi” poddano kilka mniejszych poznańskich dworców – Wschodni, Garbary, Antoninek, a także perony w podpoznańskim Swarzędzu.
Komunikacja miejska
Dla kibiców ważny jest nie tylko dojazd do Poznania, ale także możliwość swobodnego poruszania się po nim. W stolicy Wielkopolski planowanych jest wiele inwestycji związanych z komunikacją miejską. Do najważniejszych należy modernizacja położonego w centrum miasta Ronda Kaponiera. Przebudowa ronda ma kosztować 150 mln zł.
Dodatkowo plan modernizacji zakłada przedłużenie trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, czyli popularnej „Pestki”, która miałaby przejeżdżać pod rondem, zmniejszając tym samym korki tramwajowe na powierzchni. Koszt wydłużenia linii PST to kolejne 86 mln zł. Modernizacja Kaponiery ma się zakończyć przed rozpoczęciem Euro 2012. Przebudowany zostanie także wiadukt przy dworcu kolejowym, tzw. most Dworcowy – trasa między mostem a Rondem Kaponiera będzie miała trzy, zamiast dwóch pasów ruchu.
Drugą ogromną inwestycją przed Euro 2012 jest budowa trasy tramwajowej na poznańskie Franowo. Nowa linia pozwoli skomunikować obrzeża miasta z centrum, a lokalizacja w pobliżu dworca kolejowego Poznań Franowo powinna być szczególnie korzystna w kontekście przyjazdu kibiców przed Euro 2012. Przetarg na wykonawcę nowej trasy ma zostać ogłoszony po wakacjach. Budowa powinna ruszyć jeszcze pod koniec tego roku. Trasa o długości 2,5 km będzie kosztować ok. 270 mln zł.