Świat ciągle się zmienia, a co za tym idzie, futbol także nie stoi w miejscu. W ostatnim czasie kobiety znacznie zwiększyły swoją markę w piłkarskim świecie, co można niewątpliwie zaliczyć do zmian o charakterze pozytywnym. Dziś z okazji święta wszystkich pań przeanalizujemy sobie udział płci pięknej w futbolowym życiu całej Polski.
Jeszcze kilkanaście lat temu stwierdzenie: „kobiety i piłka nożna to dwa inne światy” było czymś na porządku dziennym. Obecnie wydaje się ono dość stereotypowe – nic w tym dziwnego, skoro przedstawicielki płci pięknej w ostatnim czasie znacznie zbudowały swoją markę i zaczęły równoprawnie tworzyć środowisko piłkarskie. Dziś nie można powiedzieć, że futbol to sport tylko dla mężczyzn.
Medialność
Niegdyś obecność płci żeńskiej w mediach sportowych była sporadyczna, jeśli nie znikoma. Obecnie udział kobiet w mediach o tej tematyce nieustannie rośnie. Nic w tym dziwnego, skoro rynek dziennikarski co chwilę zasilany jest przez miłośniczki sportu chcące rozwijać swój fach.
Największy postęp w tym kierunku zrobiła prawdopodobnie stacja Canal+, która w ostatnim czasie została znacznie wzmocniona przez żeńską siłę. Wydawać się może, że na boiskach ekstraklasy to właśnie one przeważają w kwestii medialnej.
Daria Kabała-Malarz, Sonia Śledź, czy Paulina Czarnota-Bojarska – to tylko przykłady kobiecej siły w ekstraklasowym półświatku. Inne stacje również nie próżnują. Jako przykład można spokojnie przytoczyć TVP Sport, które także stale rozbudowuje swoją sekcję kobiecą.
To były jeszcze czasy, gdy wysyłało się list motywacyjny, życiorys, o ile ktoś na drugim roku studiów może mieć jakiś życiorys. Trafiły one na biurko Jacka Okieńczyca, który dopiero co przejął stery w sporcie w CANAL+. Wydało mu się to ciekawe, że chce przyjść dziewczyna, która interesuje się żużlem i mówi w języku obcym, więc może pomóc przy magazynie. Wtedy CANAL+ robił takie godzinne magazyny żużlowe, które trzeba było tłumaczyć z angielskiego. Im pasowało coś nowego, ja mogłam obserwować telewizję bez presji, bo pracowałam sobie w stercie taśm. Po chwili dostałam możliwość popracowania głosem, wszystko traktowałam jako jedną wielką przygodę. Ktoś wpadł w końcu na pomysł: a czemu by z niej nie zrobić reporterki?Daria Kabała-Malarz w wywiadzie dla Weszło.com
Nikt chyba nie ma żadnych wątpliwości, że to bardzo korzystnie wpływa na poziom polskich mediów sportowych. Żeński udział automatycznie zwiększa konkurencję, a zarazem poziom fachowości piłkarskiej zarówno w telewizji, jak i w internecie.
Kobiecy futbol
Żeński futbol także w ostatnich latach zaliczył spory progres, a największe stacje sportowe zaczęły interesować się piłką kobiecą. Może nie ma jej jeszcze za dużo w ogólnodostępnej telewizji, ale pierwsze kroki zostały już postawione i teraz zostaje nam czekać na kolejne.
Poziom polskiej piłki w tym wydaniu również znacznie się podniósł, a reprezentantki naszego kraju stanowią o sile najmocniejszych zagranicznych klubów. W ostatnich latach Polki zasiliły między innymi takie kluby, jak: PSG (Katarzyna Kiedrzynek), Wolfsburg (Ewa Pajor) czy chociażby Juventus (Aleksandra Sikora). Szczególnie druga z wymienionych raz po raz daje o sobie znać świetnymi występami, które znacznie zwiększają morale polskich zespołów kobiecych.
Nie użyłabym takiego określenia. Na pewno pod względem sportowym polska piłka poszła do przodu, rozwijamy się, oczywiście poziom w takim klubie jak PSG jest wyższy, ale patrząc tylko na kwestie sportowe – nie mamy się czego wstydzić. Natomiast jeśli chodzi o kwestię promocji piłki, zainteresowania, opakowania jej w mediach, mamy w Polsce jeszcze sporo do poprawy. I właśnie dlatego takie wydarzenia jak Gala waszego tygodnika, podczas której w końcu pojawiła się kategoria Piłkarka Roku, są dla kobiecej piłki bardzo ważne. Choćby dlatego, że sponsorzy zaczną patrzeć bardziej przychylnym okiem na piłkę w kobiecym wydaniu. Katarzyna Kiedrzynek w wywiadzie dla tygodnika „Piłka Nożna”
Turniejowa niespodzianka
Polska reprezentacja kobiet w ostatnim czasie pojechała na rozgrywany w Portugalii towarzyski turniej – Algarve Cup. Polki w rozgrywkach niesamowicie zaskoczyły i zajęły bardzo prestiżowe drugie miejsce. W rozgrywkach nasze reprezentantki pokonały między innymi wyżej klasyfikowane Hiszpanki oraz piłkarki z Holandii. Był to niewątpliwie bardzo nieoczekiwany rezultat, który mocno rozbudził apetyty kibiców polskiej piłki kobiecej.
Miejmy nadzieję, że dobry wynik w Algarve Cup będzie tylko zwiastunem progresu naszej kadry, który zauważą media. Wierzymy, że wkrótce kobieca piłka będzie jeszcze bardziej promowana na terenie naszego kraju.
Wymienione przykłady pokazują, jak ogromny wpływ mają kobiety na obecny świat futbolu. Wydaje się, że w najbliższym czasie płeć piękna będzie coraz bardziej wzmacniać swoją pozycję w piłkarskim środowisku – i właśnie tego z okazji dzisiejszego święta serdecznie życzymy!