Raport Euro 2012: Warszawa


21 października 2010 Raport Euro 2012: Warszawa

Po raz kolejny mamy przyjemność przedstawić Państwu raport, który opisuje Warszawę i jej przygotowania do zbliżającego się Euro 2012. W tej części poruszymy kwestie modernizacji dworców kolejowych i pozostałych inwestycji oraz opiszemy postęp prac na Stadionie Narodowym.


Udostępnij na Udostępnij na

Dworce PKP

W ramach przygotowań PKP do Euro ruszyły prace remontowe na głównym dworcu w mieście. Warszawa Centralna ma zostać dokładnie oczyszczona i uzyskać zupełnie nowe oblicze. Pozostać ma tylko główna bryła budynku. Odnowa stołecznego giganta ma skończyć się wraz z rokiem 2011. Remont hali głównej, który rozpoczął się przed dwoma miesiącami, potrwa do maja przyszłego roku. W październiku zakończy się kolejny etap pracy, dotyczący elewacji budynku, a w grudniu zostaną oddane do użytku odnowione perony. Firma PORR Polska, która podjęła się tej inwestycji, będzie wszystkie operacje przeprowadzać etapami tak, by utrudnienia dla pasażerów i ruchu kolejowego na dworcu były jak najmniejsze. Oprócz otrzymania lepszego wizerunku, budynek zostanie przystosowany dla osób niepełnosprawnych, gdyż przybędą nowe windy i oznaczenia dla niewidomych.

Stadion Narodowy, październik 2010
Stadion Narodowy, październik 2010 (fot. NCS/J.Kośnik)

Na przełomie 2011 i 2012 roku oddany ma także być Dworzec Wschodni. Prace remontowe przy ulicy Kijowskiej rozpoczęły się już latem i nic innego nam nie pozostaje, jak tylko oczekiwać efektów, które przyniosą kolejne miesiące. Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie słaby poziom organizacji przebiegu prac, a dokładnie wzmagające się niedogodności dla pasażerów. Kasy biletowe zostały ustawione na zewnątrz, co szczególnie może okazać się przykre w złą pogodę. Trudno jest znaleźć jakikolwiek punkt informacyjny, zaś toalety dla podróżnych nie zachęcają do wstąpienia.

Najpóźniej zostanie rozpoczęty remont na dworcu przy Stadionie Narodowym. Dopiero na przełomie października i listopada będzie gotowy projekt przebudowy stacji Warszawa Stadion. PKP jednak uspokaja, że jest to niewielki budynek, zatem nie będzie problemu z ukończeniem inwestycji przed piłkarską imprezą. Remontem obiektu, w który wchodzić będzie zainstalowanie systemu nagłośnienia, informacji oraz monitoringu – podłączonego do systemu kamer miejskich – zajmie się firma ZAB-BUD. Zaraz po ukończeniu projektu mają rozpocząć się prace w terenie. Planowana data oddania obiektu do użytku to I kwartał 2012 roku.

Ostatnią ważnym punktem przygotowań PKP jest przebudowa odcinka kolejowego Warszawa Wschodnia – Warszawa Stadion. Obejmować ma ona modernizację peronów obu stacji i przejść podziemnych, które mają stać się przyjazne dla niepełnosprawnych. Do władz kolei wpłynęły już cztery oferty opiewające na sumy od 63,8 mln zł do 106,8 mln zł. Zakończenie przetargu i podpisanie umowy ma nastąpić do końca roku. Sześc miesięcy później inwestycja ma zostać zakończona.

(Piotr Wojciechowski)

Infrastruktura

Najważniejszą informacja z gatunku infrastrukturalnych nie jest związana bezpośrednio z Warszawą. Jak podaje urząd miasta, ruszyły prace nad przystosowaniem modlińskiego lotniska do wymogów obsługi Euro 2012. Obecnie aerodrom służy jako zapasowe, awaryjne lotnisko dla samolotów zmierzających na Okęcie. Korzysta z niego również wojsko. Po remoncie będzie to port spełniający wszelkie międzynarodowe standardy.
Pierwszy etap robót, który rozpoczął się 8 października, zakłada modernizację 2,5-kilometrowego pasa startowego, dróg kołowania i miejsc postojowych. W przyszłym roku, w czasie drugiej fazy prac, zostanie wybudowany terminal pasażerski i drogi dojazdowe do niego. Wszystkie roboty mają zakończyć się w połowie 2012 roku. Lotnisko będzie w stanie przyjąć niemal dwa miliony pasażerów rocznie. Dyrektor portów lotniczych, Michał Marzec, zaznacza, że Modlin z założenia nie będzie konkurencją dla Okęcia, tylko jego uzupełnieniem, które szczególnie przyda się w okresie zwiększonego ruchu w czasie turnieju.

Jednocześnie rozwiązany został problem połączenia kolejowego Modlina z Warszawą. Wybrano koncepcję zakładającą wybudowanie podziemnego dworca kolejowego w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Szokujący może być fakt, że wybrana oferta nie była wcale najtańszą z przedstawionych. Postępując zupełnie inaczej niż zwykle, decydenci postawili na droższą, ale i ciekawszą. Wracając do Polskiej rzeczywistości, okazuje się, że dworzec co prawda będzie działał w czasie Euro 2012, ale nie będzie w pełni wykończony. Ostatnie roboty zaplanowane są już po zakończeniu czempionatu.
Z decyzji o skomunikowaniu Warszawy z Modlinem cieszy się Płock, który może liczyć na uruchomienie w przyszłości własnego połączenia z nowym portem lotniczym.

Stadion Narodowy z lotu ptaka
Stadion Narodowy z lotu ptaka (fot. NCS/J.Kośnik)

Dobra wiadomość z frontu walki o autostrady. Droga oznaczona piękną nazwą A2 stale się wydłuża. Wojewoda Kozłowski podjął decyzję o natychmiastowym przekazaniu środków na budowę odcinka z Pruszkowa do węzła Konotopa. Koszt położenia nieco ponad siedmiu kilometrów autostrady wraz z infrastrukturą to 425,5 miliona złotych. Dodatkowo podjęto decyzję o budowie punktu poboru opłat w Brwinowie i obwodu utrzymania autostrady w Pruszkowie.

Autostrada A2 jest z założenia częścią trasy E30 łączącej Cork w Irlandii z rosyjskim Omskiem. Polski odcinek przebiega od przejścia granicznego w Świecku do Kukuryk przy granicy z Białorusią. Obecnie gotowe jest już ponad 250 kilometrów tego traktu.

Wracając do samej Warszawy, ciągle trwają prace w rejonie lotniska na Okęciu. Budowany jest tunel kolejowy prowadzący do projektowanej podziemnej stacji. Wyraźnie widać też zarys estakad i wiaduktów w okolicach dworca PKP Służewiec. W wielu miejscach stolicy trwają remonty ulic. Poszerzana jest między innymi aleja Komisji Edukacji Narodowej na Ursynowie. Wiadomo już, że są pieniądze na prace przy al. Jerozolimskich, al. Krakowskiej, a także ulicach Poleczki i Wirażowej.

(Piotr Dyga)

Stadion

Niedawno najważniejsza inwestycja polskiej stolicy obchodziła drugą rocznicę prac. Budowę Stadionu Narodowego w Warszawie oficjalnie rozpoczęto 7 października 2008 roku. Od tego czasu minęło już sporo czasu, a rezultat prowadzonych tam prac widać nawet z daleko położonych dzielnic Warszawy. Jeszcze dwa lata temu na terenie budowy Stadionu można było oglądać nieckę i pozostałości po rozsławionym „bazarze Europy”. Obecnie kibiców od otwarcia obiektu dzieli zaledwie osiem miesięcy.

Kilka dni przed drugą rocznicą budowy Stadionu Narodowego odbyła się konferencja prasowa dotycząca organizacji konkursu inaugurującego sportowo-kulturalne życie nowego obiektu. Podczas spotkania z mediami przedstawiono wizję plebiscytu na przygotowanie i zorganizowanie wielkiej imprezy otwarcia stadionu.

Michel Platini na budowie stadionu
Michel Platini na budowie stadionu (fot. NCS/J.Kośnik)

Impreza otwierająca Stadion Narodowy w Warszawie będzie jednym z najważniejszych momentów dla tego obiektu i niepowtarzalną okazją do zaprezentowania jego walorów. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się ogłosić konkurs, aby wybrać unikatowy pomysł na uroczystość otwarcia Stadionu Narodowego w Warszawie. Widowisko musi być wyjątkowe tak, by zapadło w pamięć nie tylko Polakom – zapowiedział Rafał Kapler, Prezes NCS.

Na konferencji określono wyznaczniki imprezy. Uczestnicy zgodnie przyjęli, że uroczystość otwarcia powinna być wielopłaszczyznowa, taka, która uwzględni multifunkcyjność przyszłego obiektu. Ponadto organizator musi zadbać o to, żeby impreza podkreślała narodowy charakter areny, zawierając elementy kulturalne. Projekty konkursowe będą oceniane pod względem artystycznym oraz oryginalności. Najlepszy wybierze komisja, w skład której wchodzą m.in.: Krzysztof Materna, Rafał Kapler, Jerzy Kapuściński, Marek Okniński, Zbigniew Pszczulny. Konkurs oraz proces wyłaniania zwycięskiego projektu zostanie zakończone 10 grudnia 2010 roku.

Wraz z 12 października został ukończony kolejny etap w budowie stadionu. Tego dnia na budowie zamontowano ostatnią tzw. jedynkę. Elementy te razem ze słupami głównej konstrukcji tworzą, wspominane we wcześniejszym raporcie, pylony. Teraz na tych stalowych częściach mocowana będzie liniowa konstrukcja dachu, która po jakimś czasie zostanie przykryta membraną, stanowiącą jego pokrycie.

19 października na plac budowy Stadionu Narodowego dotarła kolejna część iglicy, będącej częścią konstrukcji dachowej. Dzięki temu rozpocząć mógł się proces zespajania dolnej i środkowej części iglicy. Producentem, dostawcą oraz monterem tego elementu są Zakłady Cegielskiego z Poznania. Element, który będzie wystawał na wysokość około 112 metrów ponad poziom Wisły, będzie wraz z garażem na membranę znajdował się centralnej części konstrukcji dachu.

Budowa Stadionu Narodowego w Warszawie to wydarzenie, które interesuje nie tylko rodzimych mieszkańców i stołeczny ratusz. Jak przebiega budowa niedawno postanowił sprawdzić sam Michel Platini. Szef UEFA podziwiał budowę z płyty boiska a nieco później, na specjalnie przygotowanej konferencji prasowej – wraz z zastępcą sekretarza generalnego UEFA, Theodorem Theodoridisem, dyrektorem UEFA Euro 2012, Martinem Kallenem oraz ministrem sportu i turystyki – Adamem Gierszem – pochwalił tempo prac.

Komentarze
~nicko09 (gość) - 15 lat temu

Burak Platynowy na budowie stadionu!!!!

Najnowsze