Lech Poznań ponownie górą w rankingu „Ekstraklasa piłkarskiego biznesu” przygotowanym przez Ernst & Young Ranking klubów Ekstraklasy potwierdza wysoką pozycję Mistrza Polski sezonu 2009/2010 – nie tylko w sportowym, lecz także w biznesowym aspekcie działalności. Lech Poznań wygenerował 54 mln złotych przychodów ze sprzedaży i osiągnął najwyższą rentowność netto
Na drugiej pozycji rankingu opracowanego przez Ernst & Young znalazła się Legia Warszawa a na trzecim – Lechia Gdańsk. Przygotowując wspólnie z Ekstraklasą S.A. drugi już tego typu raport, Ernst & Young dokonał oceny 18 klubów Ekstraklasy z perspektywy ich sytuacji finansowej, efektywności działania i siły medialnej. Autorzy zestawienia ocenili m.in. wysokość przychodów, płynność finansową, rentowność oraz poziom zadłużenia.

Medialność klubów mierzono m.in. liczbą transmitowanych meczy, oglądalnością transmisji, frekwencją na meczach czy też częstotliwością występowania w prasie i Internecie. Kryteriami efektywności były m.in. wyniki sportowe, koszty zdobytego punktu oraz posiadanie odpowiedniej infrastruktury stadionowej. Lech Poznań wygrywa tegorocznym zestawieniu we wszystkich rankingach cząstkowych i potwierdza tym samym swoją pozycję najlepszego obecnie polskiego klubu.
Druga na podium jest Legia Warszawa, która poprawiła ostatnio swoją sytuację finansową. Pozycję trzecią zajmuje Lecha Gdańsk – głównie dzięki imponującej efektywności. Łączna wysokość przychodów Ekstraklasy wyniosła w 2009 roku 323,4 mln złotych w stosunku do 323,5 mln w roku 2008. Podobnie jak cała gospodarka, polskie kluby odczuły kryzys finansowy i konieczność zaciskania pasa przez niejednego dotychczasowego sponsora. Wpływy z tytułu sponsoringu i reklamy zmniejszyły się łącznie o 5,6 mln złotych.
Jednocześnie jednak zbliżające się finały UEFA EURO 2012 okazały się dla polskiego biznesu futbolowego silnym bodźcem wzrostowym. Budowane są nowoczesne stadiony, a na te, które już istnieją, przychodzi coraz więcej kibiców.
– Największe kluby będą wkrótce sprzedawać dużo więcej, najczęściej droższych, biletów – podkreśla inicjator i jeden ze współautorów raportu Krzysztof Sachs, Partner w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young.
– Wkrótce pojawi się po raz pierwszy w historii polskiej piłki nożnej prawdziwa oferta dla biznesu – loże biznesowe, sky boxy, pakiety hospitality, etc. To nowoczesne narzędzia do generowania przychodów, których dotąd brakowało. Nowe stadiony zaś to nie tylko większa liczba krzesełek, lecz także lepsza oprawa widowiska, większa atrakcyjność medialna, nowa jakość kibiców i potencjalnie większe wpływy z reklamy i sponsoringu.
Autorami tegorocznego raportu są doświadczeni Partnerzy oraz Menedżerowie Ernst & Young, reprezentujący Działy Doradztwa Podatkowego, Doradztwa Biznesowego, Doradztwa Transakcyjnego oraz Audytu: Krzysztof Sachs, Jacek Górnik, Sebastian Łyczba, Jarosław Błaszczak oraz Tomasz Dębicki. Raport wyróżnia się wśród dotychczas przygotowywanych zestawień tego typu dużą wszechstronnością, pozwala precyzyjnie badać dynamikę zachodzących procesów i analizować trendy.
No niby bogacą się kluby, płacą krocie
piłkarzom, którzy nawet nie umieją wygrać z
jakimś Karabachem. Lech sobie jakoś radzi, ale
reszta jest godna pożałowania.