Numer 1-2/2008. Przedstawiamy najciekawsze dokonania Polaków w pierwszych miesiącach bieżącego roku.
Przeżyjmy to jeszcze raz – styczeń/luty bez tajemnic.
Stadiony
Jeden z najważniejszych elementów mistrzostw, ponieważ to właśnie na arenach, które powstaną w naszych miastach, będą się odbywać mecze piłkarskie. A tutaj przez dwa miesiące wydarzyło się sporo rzeczy.
Warszawa: Pierwszego lutego firma JSK Architekci przedstawiła oficjalny projekt Stadionu Narodowego. Obiekt, który pomieści 55 tys. widzów, nawiązuje do wiklinowego kosza w biało-czerwonych barwach. Stadion będzie całkowicie zadaszony, a pod murawą znajdą się parkingi. Dzień później podano, że budowa ma rozpocząć się na początku 2009 roku i skończyć się dwa lata później, a całkowity koszt budowy stadionu ma wynieść 1,2 mld złotych.
Wrocław: I tu żadnych widowiskowych prac na razie nie zobaczymy, co jednak nie znaczy, że nic się nie dzieje. W połowie lutego rozpoczęto badanie gruntu w miejscu, gdzie ma stanąć stadion. Wyniki tych badań pozwolą określić jak grube powinny być fundamenty i jak głęboko powinny sięgać. Również w lutym ogłoszono, że w maju ma zostać rozpisany przetarg i jeśli wszystko pójdzie sprawnie prace nad obiektem liczącym 44 tys. miejsc rozpoczną się wczesną jesienią.
Poznań: W tym mieście postępy są najbardziej widoczne, ponieważ właśnie ruszają tam prace nad dobudową trzeciego piętra do drugiej trybuny. Realizacją inwestycji zajmie się konsorcjum firm Agbud i Hydrobudowa Polska. Końcem lutego podano, że pojemność nowego piętra wyniesie 2644 miejsc. Natomiast w sierpniu ma ruszyć rozbiórka pierwszej i trzeciej trybuny, a w ich miejscu powstaną nowe. Cały stadion ma być gotowy do 2010 roku.
Gdańsk: Pod koniec stycznia poznaliśmy projektanta stadionu. Baltic Arenę zaprojektuje konsorcjum firm, w skład których wchodzą: RKW Rhode Kellermann Wawrowsky Polska, RKW Rhode Kellermann Wawrowsky Dusseldorf oraz HPP Hentrich Petschnigg & Partner Dusseldorf. Dokumentacja projektowa obiektu ma zostać przekazana miastu do 31 grudnia 2008 roku, a już 31 lipca ma zostać złożony wniosek o pozwolenie na budowę. Również końcem stycznia podano, że budowa stadionu ma rozpocząć się na przełomie 2008 i 2009 roku i zakończyć się do końca 2010.
Kraków: W grodzie Kraka podobnie jak w Poznaniu też można zobaczyć postępy przy modernizacji obiektu. 26 lutego oddano do użytku Pawilon Multimedialny. Tego samego dnia podczas konferencji prasowej ogłoszono, że kolejny etap przebudowy stadionu ma rozpocząć się w maju, kiedy to rozpocznie się burzenie trybuny C, a w jej miejsce powstanie nowa konstrukcja. W tym samym czasie będzie powstawał projekt trybuny „vipowskiej”. Całkowita przebudowa stadionu Wisły będzie kosztowała ok. 400 mln złotych i ma zakończyć się w 2011 roku, a pojemność obiektu wyniesie 33 680 miejsc.
Chorzów: W drugiej połowie lutego wybrano firmę inżynierską, która będzie zarządzała i administrowała przebudową Stadionu Śląskiego. Najprawdopodobniej modernizacja chorzowskiego obiektu zostanie dokończona jak najmniejszym kosztem, a więc cudów nie będzie. Przy podaniu firmy, która będzie nadzorowała przebudowę ogłoszono, że zadaszone zostaną trybuny, zamontowane zostanie nowe światło, nagłośnienie i telebimy, również wyburzona zostanie wieża dyspozytorska. I tu zakres przebudowy się kończy. Pochłonie ona ok. 250 mln złotych i zostanie zakończona do 30 czerwca 2010 roku.
Drogi
Jednak żeby mecz obejrzeć najpierw trzeba na stadion dotrzeć, a w tym mają nam pomóc dobre i równe drogi. A jak wiadomo w Polsce z nowymi drogami problem jest, ponieważ jest ich mało i ciągle za mało powstaje.
Oczywiście piękne plany na przyszłość mamy i do 2012 roku w Polsce ma powstać około 1600 km autostrad i jeszcze więcej dróg ekspresowych. Obecne tempo budowy dróg nie zachwyca, ale podobno ma być lepiej, a co teraz się buduje? Skupić się przede wszystkim należy na autostradach:
A1: Poza odcinkiem Tczew – Grudziądz, który jest już dłuższy czas w budowie, rozpoczęto prace nad śląskimi odcinkami. O pozostałych odcinkach na razie się tylko mówi, ale przygotowania do ich budowy powolnie, ale zmierzają do przodu.
A2: Tutaj jak na razie prowadzone są prace tylko na niespełna dwukilometrowym odcinku, o kolejnych fragmentach tej autostrady też na razie tylko się mówi.
A4: Obecnie na tej drodze jest największy ruch. W budowie znajduje się odcinek Zgorzelec – Krzyżowa i Kraków – Szarów, a także prowadzone są remonty. O odcinku do granicy z Ukrainą też się tylko mówi.
Do 2012 roku ma powstać też autostrada A8, czyli Autostradowa Obwodnica Wrocławia i obecnie na ten odcinek jest rozpisany przetarg. Poza autostradami mają powstać też drogi ekspresowe i tutaj na uwagę zasługuje rozpoczęcie robót na pierwszym fragmencie warszawskiej obwodnicy, czyli odcinku S8: Konotopa – Powązkowska, prace prowadzone są na odcinku S3: Szczecin – Gorzów Wlkp.
Kolej
Niestety tutaj dzieje się jeszcze mniej niż na drogach. 27 lutego na posiedzeniu komisji infrastruktury oraz sportu i turystyki zapowiedziano, że do 2012 roku ma zostać zmodernizowane 1200 km linii kolejowych, odnowione dworce w miastach, w których będą się odbywać mecze i wymieniony tabor. Wszystkie te inwestycje mają pochłonąć 9 mld euro. Obecnie prace na większą skalę są prowadzone na poznańskim węźle kolejowym i na magistrali E-65 z Warszawy do Gdyni.
Lotniska
W lutym na Okęciu końca dobiegł spór o Terminal 2 i zdaje się, że wszystko szczęśliwie się zakończy. Na miejsce wyrzuconego z budowy konsorcjum Ferrovial, Budimex, Lamela, weszła niemiecka firma Hochtief i ona ma dokończyć pozostałe roboty. Końcem lutego strażacy pozwolili na otwarcie terminalu, nie znajdując żadnych uchybień podczas kontroli, a jak zapewnia szef Portów Lotniczych Michał Marzec, otwarcie nastąpi przed 30 marca. W Gdańsku w połowie stycznia zapowiedziano, że przez najbliższe lata maja być prowadzone systematyczne prace modernizacyjne do 2013 roku i ma to kosztować 420 milionów złotych. W latach 2008-2011 są przewidziane największe inwestycje, czyli m. in. budowa nowego terminalu pasażerskiego. Ma to kosztować 265 mln złotych i pozwoli w 2012 roku obsługiwać już 7 mln pasażerów.
W pozostałych miastach są podobne plany zwiększania przepustowości portów i stopniowego ich modernizowania przed Euro, a czas pokaże, co z tych planów wyjdzie.
Hotele
Mimo że jest ich ciągle za mało, to tutaj można śmiało stwierdzić, że nie powinno być problemów ze spełnieniem kryteriów UEFA przed 2012. Już teraz dużo się buduje, a na pewno przez najbliższe lata będą powstawały kolejne.
Podsumowując, mamy dużo do zrobienia i mało czasu. Stadiony, drogi, kolej, lotniska, hotele – to wszystko musi być gotowe do 2012 roku, jednak mamy nadzieję, że z każdym miesiącem inwestycji będzie przybywało, o czym będziemy starać się informować.
Bardzo fajne podsumowanie, obyśmy zdążyli z
wszystkimi przygotowaniami przed Euro 2012.
wcielo polowe tekstu. wkrotce artykul zostanie
uzupelniony ;)