Euro 2012: Podsumowanie – maj 2008


Numer 5/2008. Przedstawiamy najciekawsze dokonania Polaków w piątym miesiącu bieżącego roku.


Udostępnij na Udostępnij na

Przeżyjmy to jeszcze raz – maj bez tajemnic.

Stadiony

Piękny maj już za nami. Złośliwie można stwierdzić, że tego miesiąca ze względu na długie weekendy więcej odpoczywaliśmy niż pracowaliśmy, aczkolwiek i w maju mogliśmy zauważyć pewne postępy w kwestii stadionowej. Procedury urzędowe systematycznie posuwają się do przodu, a na placach budowy praca wre.

Warszawa: Początkiem maja ruszyła długo oczekiwana budowa Stadionu Narodowego. Co prawda nie jest to jeszcze właściwa budowa, a tylko próbne wbicie 126 pali w ziemię. Przetarg na właściwe palowanie ma zostać ogłoszony w pierwszych dniach czerwca. 19 maja minął termin przyjmowania propozycji zagospodarowania 30 ha terenu wokół Stadionu Narodowego. Swoje propozycje złożyło 22 pracownie projektowe, a wyniki konkursu również poznamy w pierwszych dniach czerwca.

Wrocław: We Wrocławiu nadal trwają prace nad projektem nowego obiektu. Natomiast w połowie maja władze miasta zdecydowały się zaciągnąć kredyt w wysokości 140 mln złotych na budowę. Jednocześnie budowa stadionu spowoduje wzrost deficytu w budżecie miasta, ale zostanie on pokryty zaciągnięciem w banku pożyczki.

Poznań: Wiadomo, że rozbiórka dwóch starych trybun rozpocznie się najwcześniej w sierpniu. Termin rozpoczęcia prac wyburzeniowych jest uzależniony od końca prac nad dobudową trzeciego piętra II trybuny. Prace nad dobudową owego piętra przebiegają szybko i sprawnie, a więc zostaną one planowo zakończone w sierpniu

Gdańsk: Początkiem maja konsorcjum RKW przekazało spółce BIEG projekt koncepcyjny Baltic Areny. Niespełna dwa tygodnie później poznaliśmy szczegóły projektu stadionu. 12 maja wojewoda pomorski przekazał prezydentowi Gdańska decyzję lokalizacyjną w sprawie budowy Baltic Areny. Natomiast do połowy maja można było składać oferty do przetargu na wywóz gruzu. Oferty powinny być znane na początku czerwca.

Kraków: W grodzie Kraka tego miesiąca działo się sporo dobrego. Początkiem maja Minister Sportu obiecał, że Kraków dostanie państwowe pieniądze na rozbudowę obiektu Wisły. Jednak najważniejsze wydarzenie tego miesiąca, to początek burzenia trybuny C na obiekcie Wisły, które rozpoczęło się 19 maja. Ma ono potrwać do 10 lipca.

Chorzów: Obecnie na Stadionie Narodowym żadnych prac nie zobaczymy, bowiem trwają prace projektowe nad zadaszeniem obiektu. Ponadto w połowie miesiąca podano do wiadomości publicznej, że Chorzów również dostanie wsparcie finansowe z budżetu państwa w wysokości 110 mln złotych.

Drogi

Tego miesiąca jak i każdego innego dobre wiadomości były przeplatane złymi. Nadal nie może dojść do zapowiadanego od dawna cudownego przyśpieszenia w budowie autostrad i dróg ekspresowych. Mimo to prace przygotowawcze mozolnie posuwają się do przodu, a każdego miesiąca możemy usłyszeć o początku budowy kilku kilometrów nowych dróg. W tym miesiącu nie było inaczej.

A1: W maju dobre informacje dobiegały z autostrady A1. 29 maja miało miejsce otwarcie ofert na budowę autostrady na odcinku Bełk – Świerklany. Najkorzystniejszą ofertę przedstawiła firma STARBAG i jeśli nie będzie żadnych odwołań to z nią zostanie podpisany kontrakt. Dzień później miało miejsce inne ważne wydarzenie. Mianowicie podpisano umowę z firmą J&P Avax S.A. na wykonanie największego węzła autostradowego w Polsce. Jest to węzeł Sośnica na skrzyżowaniu drogi krajowej 44 oraz autostrad A1 i A4. Na finiszu jest też przetarg na wybór konsorcjum, które wybuduje i będzie eksploatowało autostradę na odcinku Stryków I – Pyrzowice o długości 180 km.

A2: Niestety w połowie maja stwierdzono, że autostrada na odcinku Świecko – Nowy Tomyśl najprawdopodobniej nie powstanie do końca 2010 roku. Opóźnienia są spowodowane brakiem porozumienia między koncesjonariuszem a państwem, przez co nową autostradą pojedziemy prawdopodobnie w 2011 roku. Nieco lepiej sytuacja wygląda na innym odcinku autostrady. GDDKiA rozpoczęło negocjacje z dwoma konsorcjami, które są zainteresowane budową odcinka Stryków – Konotopa. Według optymistycznych założeń wyłonienie zwycięzcy i podpisanie z nim umowy może nastąpić we wrześniu lub w październiku tego roku, a gotową drogą możemy pojechać w drugiej połowie 2011 roku.

A4: Pozytywne wydarzenia nie ominęły też autostrady A4. Pod koniec maja wojewoda małopolski wydał decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych dla drugiego odcinka autostrady A4 Kraków – Tarnów pomiędzy Stanisławicami i Krzyżem. Odcinek ten liczy 59 km drogi, a początek budowy może nastąpić na początku 2009 roku.

A8: Ruszyły pierwsze prace przy budowie AOW. Na działce, przez którą ma przebiegać przyszła droga znajduje się stary cmentarz ewangelicki, dlatego obecnie w tym miejscu pracują archeolodzy i antropolodzy. Ich zadaniem będzie dokładne sprawdzenie cmentarza, a ludzkie szczątki zostaną pochowane na innym cmentarzu.

W tym miesiącu miało też miejsce podpisanie kilku ważnych dokumentów i kontraktów w sprawie budowy dróg ekspresowych. Oczywiście nie obyło się też bez złych wiadomości. W pierwszych dniach maja wojewoda mazowiecki podpisał decyzję środowiskową dla trasy Salomea – Wolica. Jest to część obwodnicy Warszawy o długości 14,9 km w ramach tras S7/8. Również w pierwszych dniach miesiąca GDDKiA podpisała umowę z konsorcjum niemieckich firm: Johann Bunte Bauunternehmung i Berger Bau na wykonanie obwodnicy Stargardu Szczecińskiego. Obwodnica przebiegająca w ramach drogi ekspresowej S10 będzie miała 13,5 km i kosztowała 350 mln zł. W pierwszej połowie maja podpisano kontrakt na budowę obwodnicy innego miasta. Jest to obwodnica Ostrowa Wielkopolskiego w ramach drogi ekspresowej S11 o długości 6 km, a jej koszt to 212 milionów złotych. W połowie miesiąca GDDKiA podpisało umowę z firmą, która przygotuje kompleksową dokumentację do budowy drogi ekspresowej S19 na odcinku Lutoryż – Barwinek. W tym samym czasie ustalono również przebieg drogi ekspresowej S5 na blisko 30-kilometrowym odcinku od węzła Wronczyn do węzła Radomicko. Dobre informacje płynęły też z Poznania, gdzie Minister Infrastruktury oddalił protesty w sprawie zachodniej obwodnicy Poznania. Pozwoli to na przyśpieszenie budowy 26 km trasy w ciągu drogi ekspresowej S11.

Transport miejski

Warszawa: Przez cały miesiąc mogliśmy zaobserwować kolejne informacje, według których II linia metra na odcinku od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego nie powstanie. W międzyczasie swoje „trzy grosze” dołożył do tego rzecznik prasowy metra warszawskiego, który twierdzi, że II linia powstanie. Natomiast w połowie maja podano do wiadomości publicznej, że do 2012 Warszawa zakupi 500 nowych autobusów, w tym część ma być wyposażona w ekologiczny napęd. Podobna wymiana taboru szykuje się również w warszawskich tramwajach. Pod koniec miesiąca „Rynek Kolejowy” podał, że Tramwaje Warszawskie chcą pozyskać aż 155 nowych, niskopodłogowych pojazdów. Wartość tego zamówienia ma wynieść 1 mld 240 mln zł.

Wrocław: Cały maj minął, a we Wrocławiu żadnych konkretnych działań w zakresie transportu miejskiego nie było widać. Na uwagę zasługuje jedynie fakt, że w pierwszej połowie miesiąca ogłoszono przetarg na dostawę czterech nowych tramwajów.

Poznań: W stolicy Wielkopolski tego miesiąca na ulice miało wyjechać sześć wyremontowanych tramwajów 105N. Niestety premiera odnowionych tramwajów ponownie została przełożona, a w kolejce do remontu czekają kolejne wagony. Końcem miesiąca mogliśmy też usłyszeć, że Poznań może uzyskać dofinansowanie w wysokości 168 mln na zakup nowych 40 niskopodłogowych tramwajów w latach 2011 – 2012.

Gdańsk: W połowie maja ZKM Gdańsk wybrał firmę, która zmodernizuje 46 tramwajów typu N8C. Będzie to poznańska firma Modertrans. Możliwe, że zmodernizowane składy już jesienią wyjadą na ulice. W pierwszych dniach miesiąca rozstrzygnięto przetarg na dostawę nowych 45 autobusów dla Gdańska. Za ponad 50 mln zł firma Solaris dostarczy 30 przegubowców i 15 zwykłych autobusów, które będą m. in. w pełni klimatyzowane. W ostatnich dniach maja zakończyła się też część robót na modernizowanym peronie SKM Gdynia Główna, a w kolejce do remontu czekają już kolejne perony.

Kraków: Na ulice Krakowa w połowie miesiąca wyjechał ostatni 24 tramwaj Bombardier. Tym samym po grodzie Kraka jeździ już 50 takich całkowicie niskopodłogowych tramwajów. Jednak władze miejskie zapowiadają, że to nie koniec i za trzy lata może być kolejne 30 nowych tramwajów.

Chorzów: Tego miesiąca został rozstrzygnięty konkurs na ocenę modernizacji wagonów tramwajowych. Konkurs zorganizował KZK GOP i Tramwaje Śląskie S.A. Swoje zdanie wyrazili w nim mieszkańcy Śląska, a ich największe uznanie zyskały propozycje firm z Łodzi i Poznania. Natomiast w drugiej połowie maja uzgodniono zakres projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w Aglomeracji Śląskiej. Ogólnie do wykorzystania jest 600 mln euro.

Kolej

Maj był miesiącem, w którym pojawiło się sporo pozytywnych informacji dotyczących dworców kolejowych. W połowie miesiąca PKP podało jakie firmy mają szanse na przebudowę Dworca Zachodniego. W tym samym czasie ogłoszono, że Dworzec Główny we Wrocławiu uzyskał dofinansowanie na modernizację w wysokości 22,5 mln euro. Wkrótce zostanie również ogłoszony konkurs na koncepcję, według której dworzec i jego otoczenie zostanie przebudowane. Niestety kolejarze doszli do wniosku, że Dworzec Centralny w Warszawie zostanie tylko „odświeżony” i przejdzie jedynie kosmetyczne zmiany przed EURO. 15 maja rozpoczął się remont wiaduktu PKP na rondzie Żaba w Warszawie. Jest to element modernizacji linii kolejowej E65 między Warszawą a Gdańskiem. Tego miesiąca z blisko dwuletnim poślizgiem czeska firma Sudop zakończyła prace projektowe nad tunelem kolejowym do gotowej stacji na lotnisku Okęcie. Budowa ma ruszyć pod koniec roku.

Lotniska

Tego miesiąca wiadomości o naszych lotniskach było jak na lekarstwo. Na Okęciu po oddaniu do użytku Terminalu II nie trwają żadne większe prace. Podobny zastój jest na innych lotniskach. Jedynie w tym miesiącu we Wrocławiu dyskutowano o tym, gdzie ma powstać nowy terminal. Ze względu na problemy z roszczeniami byłych właścicieli gruntów została wyznaczona nowa lokalizacja. Decyzja o tym, gdzie powstanie nowy terminal miała zapaść jeszcze w tym miesiącu, jednak została przełożona na przyszły miesiąc.

Hotele

Wydaje się, że kwestia hotelowa jest najmniej zagrożona. Mimo, że mamy jeszcze za mało hoteli, to powstanie kolejnych obiektów to kwestia czasu. W samym Krakowie powstaje lub powstanie w najbliższym czasie kilkanaście hoteli trzy i czterogwiazdkowych. W celu weryfikacji obietnic miast zawartych w dokumentach, powstała specjalna komisja, której zadaniem będzie sprawdzenie, które ośrodki zapewnią piłkarzom najlepsze warunki.

Minął maj, a nadal pozostaje wiele niewiadomych. Dalej niczego nie możemy być pewni i tak najprawdopodobniej będzie do 2012 roku. Mimo, że widać pewne postępy, to pod dużym znakiem zapytania stoją inwestycje drogowe, które są najbardziej zagrożone. Ciągle pojawiają się nowe koncepcje jak ten problem rozwiązać i zapewne jeszcze nie jedna propozycja na ten temat padnie, jednak jeśli już nie zacznie się więcej dziać na naszych drogach, to z pewnymi inwestycjami na EURO nie zdążymy. Pozostaje mieć nadzieję na szybkie przyśpieszenie w budowie nowych dróg

Komentarze
~nor 91 (gość) - 16 lat temu

to kolejna gupota niemeckiej gazet tura pisze ze
polska i ukrainia nie zdązy i euro bedze w niemczech
tak te euro bedzie w polsce na ukrainie polacy
zdąxza na euro 2012

Odpowiedz
~ppp (gość) - 16 lat temu

byłem w austrii na meczu z Niemcami .Euro w tym kraju
przechodzi obok zwykłych ludzi .poza tym nie ma tam
atmosfery święta jakim są Mistrzostwa Europy . może
nie zdąrzymy z drogami ale u nas i na Ukrainie bedą
mistrzostwa na ktore karzdy bedzie chciał przyjechać.
bo gdzie można sie tak bawić jak nie nad Wisła

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Zapraszamy do kulturalnej dyskusji.

Najnowsze