Jeśli oglądaliście w ten weekend spotkanie Bayernu Monachium z Hoffenheim, to z pewnością zauważyliście, że piłkarze wybiegli na boisko w jakichś innych koszulkach. Takich jakichś jednolitych, bez zbędnych kolorów, dziwne. Na pewno zastanawialiście się, o co chodzi. Odpowiedź jest prosta. Bayern Monachium oraz Real Madryt wraz ze swoim sponsorem – firmą Adidas – postanowiły zawalczyć o środowisko.
Parley For The Oceans
Zacznijmy jednak od początku. A należy go szukać we współpracy niemieckiego koncernu produkującego odzież sportową z organizacją Parley, której celem jest walka o czystość oceanów. W ramach akcji Parley For The Oceans projektanci, twórcy i liderzy robią wszystko, by zwiększyć w społeczeństwie świadomość dotyczącą piękna i delikatności oceanów, oraz współpracują w różnych projektach, które mają zapobiec niszczeniu oceanów. Przedsięwzięcie skupia różnych ludzi: nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. Biorący udział w Parley byli aktywni na wielu światowych eventach, między innymi na Fashion Week w Berlinie czy podczas sesji Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Haz un cambio. Cuida los océanos. 🌊
Nuestro kit #adidasParley está hecho con 28 botellas de plástico recogidas en la costa de Maldivas. pic.twitter.com/VCe2Nm8DKd
— Real Madrid C.F. (@realmadrid) November 4, 2016
#AdidasParley
Kolejnym aspektem działalności Parley jest współpraca z Adidasem, w której ramach powstała sportowa odzież wytworzona ze śmieci wyłowionych z dna oceanu. Pierwszym wytworem tej współpracy były buty Ultra Boost wykonane w 95% procentach z butelek wydobytych z oceanu. Adidas wyprodukował 7000 par takich butów i mają one trafić do sprzedaży w połowie listopada. Kolejną odsłoną połączenia sił Parley i Adidasa są koszulki wyprodukowane dla Bayernu Monachium i Realu Madryt. Na wytworzenie jednej koszulki zostało przeznaczonych 28 butelek wydobytych z dna oceanu. Trzeba również przyznać, że trykoty wyprodukowane z tej okazji odznaczają się pięknym minimalistycznych designem, który z pewnością przypadł kibicom do gustu. Niestety, jak na razie to tylko jednorazowe działanie, które ma za zadanie zwrócić uwagę na problem zanieczyszczenia oceanów.
#FCBayern will wear a one-off #adidasParley kit today that made of recycled ocean plastic: https://t.co/SRYR1rASec #FCBTSG pic.twitter.com/tzfRIfriXo
— FC Bayern Munich (@FCBayernEN) November 5, 2016
Bayern wystąpił w tych wyjątkowych trykotach w sobotnim meczu przeciwko Hoffenheim. Real Madryt informuje, że białe koszulki będą dostępne od 24 listopada, możemy się więc spodziewać, że wówczas również „Królewscy” rozegrają jedno spotkanie w tych ekologicznych koszulkach. Z pewnością dobrą okazją na zaprezentowanie trykotów i zyskanie rozgłosu byłoby Gran Derbi, ponieważ oczy całego świata będą wówczas zwrócone na piłkarzy Realu i Barcelony. Jeśli chodzi o twarze kampanii, zostali nimi Marcelo i Xabi Alonso. Z akcją związany jest również koszykarz Houston Rockets – James Harden.
The tide of change is coming. Help end ocean plastic pollution. #adidasParley @adidas @parleyxxx pic.twitter.com/dzgPuOtdbF
— James Harden (@JHarden13) November 4, 2016
Jednorazowe działanie?
Cała akcja, jak już zostało wspomniane, wydaje się jednorazowa, przynajmniej na razie. Koszty produkcji takiej koszulki są zdecydowanie wyższe niż tradycyjnej. Akcja #AdidasParley ma za zadanie, tak jak i cała działalność organizacji, zasygnalizować problem i uświadomić społeczeństwo. Z pewnością wyjątkowe koszulki będą też nie lada gratką dla kolekcjonerów piłkarskich trykotów. W oficjalnym sklepie Bayernu cena za t-shirt z oceanicznych śmieci jest taka sama jak za tę oficjalną na sezon 2016/2017. Zyski będą w części przeznaczone na walkę z zanieczyszczeniami i działalność organizacji. Jeśli więc chcecie nabyć wyjątkową koszulkę i przy okazji pomóc środowisku, z pewnością możecie rozważyć zakup takiego trykotu. A w przyszłości, kto wie? Być może koszulki przyjazne środowisku będą codziennością.