Jakub Najwer

FIFA 18 Ultimate Team – trudne początki

Piłka nożna to nie tylko prawdziwe boiska! Zaczynamy cykl artykułów pomagających odnaleźć się w FIFA 18 Ultimate Team

04 października 2017

Kto nie grał nigdy w produkcję EA Sports? Nie oszukujmy się, jakiś pojedynczy mecz, czy pojedynek ze znajomym rozegrał chyba każdy. Mogłoby się wydawać, że to tylko granie meczów… i nic więcej. Nic bardziej mylnego, bo gra oferuje nam wiele możliwości rozgrywki. Wśród nich najpopularniejszy jest Ultimate Team. Dla początkujących dość trudny, postaram się nieco ułatwić początki i późniejsze granie w tym trybie cyklem artykułów poświęconych FIFA 18 Ultimate Team.

W grze jak i w życiu – najtrudniej jest wystartować. Na początek najlepiej dowiedzieć się od osób grających od dawna, od czego powinno się zacząć.

FIFA 18 Ultimate Team – budowa składu

Oczywiście na początek przy tworzeniu klubu dostajemy od gry początkowy bardzo podstawowy skład, którym możemy rozgrywać spotkania, ale jest on bardzo prymitywny i słaby.

 

„Zbuduj swój zespół marzeń” tak twórcy gry reklamują ten tryb rok w rok w swojej nowej produkcji. I faktycznie, coś w tym jest. Możemy zbudować zespół z zawodników z różnych lig, klubów, narodowości… Zawodnicy mają swoje atrybuty, które pokazują nam, jak będzie grał dany zawodnik w grze. Przybliżę tutaj pokrótce, jak to odczytywać.

Każdy zawodnik ma przypisane na swojej karcie sześć statystyk, na które składają się wszystkie statystyki piłkarza w grze, a ich przedział wynosi od 1 do 99:

Tempo (tem) – pokazuje nam, jak bardzo dany piłkarz jest szybki. Im więcej tempa – tym szybszy zawodnik, to proste ;) 

Strzały (str) – składa się na to kilka statystyk piłkarza, takich jak wykończenie akcji, strzały z dystansu, rzuty wolne, rzuty karne… Tę statystykę warto sprawdzić także w grze bardziej dokładnie, żeby wiedzieć co dany piłkarz potrafi.

Podania (pod), podobnie jak wyżej, składa się na to kilka statystyk – krótkie podania, dłuższe podania, dośrodkowania czy podania prostopadłe. Również warto sprawdzić bardziej szczegółowo.

Drybling (dry) statystyka pokazująca nam, jak dany piłkarz kontroluje piłkę.

Obrona (obr) tutaj z kolei mamy pokazane umiejętności piłkarza w defensywie – odbiory, wślizgi, przechwyty…

Fizyczność (fiz) – pokazuje nam, jak piłkarz jest silny. Im większa fizyczność, tym prawdopodobnie więcej siły ma zawodnik.

Jeśli już znamy te atrybuty – zajmijmy się budową naszego wymarzonego składu!

Jednak nie mamy całkowitej swobody. Żeby móc osiągnąć większy lub mniejszy sukces w grze musimy przyjąć kilka ograniczeń i spełnić postawione przez nie warunki. Oczywiście na początek przy tworzeniu klubu dostajemy od gry początkowy bardzo podstawowy skład, którym możemy rozgrywać spotkania, ale jest on bardzo prymitywny i słaby. Przy budowie naszego wymarzonego składu ograniczają nas:

Monety – jest to swojego rodzaju waluta obowiązująca w FIFA 18 Ultimate Team. To za nie kupujemy zawodników i wszelkie możliwe ulepszenia lub karty najzwyczajniej potrzebne nam do gry. Możemy je zdobyć poprzez rozgrywanie meczów, handel zawodnikami, wykonywanie „wyzwań budowania składu” i przez sprzedaż kart trafionych w paczkach, które możemy otworzyć dzięki „FIFA Points” kupionym za prawdziwe pieniądze.

Zgranie jest to najważniejszy aspekt przy budowaniu naszego wymarzonego składu. Oczywiście poza monetami, które musimy zarobić, żeby móc cokolwiek kupić. Piłkarze w FIFA 18 Ultimate Team mają oczywiście przypisane ligi oraz kluby, w których grają w rzeczywistości. Żeby taki zawodnik mógł prezentować pełnię swoich możliwości, musi być odpowiednio połączony. Musi oczywiście również grać na pozycji przypisanej mu na karcie (którą za pomocą kart jednorazowych możemy w jakimś stopniu zmieniać). Mamy kilka rodzajów połączeń piłkarzy:

1) Ten sam klub i ta sama narodowość – daje nam to najlepsze możliwe połączenie i w prawie każdym przypadku niezależnie od pozostałych zawodników wokół – pełne zgranie. Przykład:

 

Zaprezentowana dzięki stronie Futhead.com grafika pozwala nam zobaczyć, że dwóch Polaków rodaków z włoskiego Napoli ma między sobą zieloną linię połączenia – to najlepsza z możliwych.

Tutaj mamy przykład połączenia Polaka rodaka z jego klubowym kolegą z Napoli, jak widać linia połączenia między nimi jest troszkę ciemniejsza niż przy połączeniu dwóch Polaków rodaków. W praktyce, jeżeli użyjemy obok siebie trzech zawodników z takim połączeniem, to niezależnie od innych zawodników, których umieścimy w składzie, ta trójka będzie miała pełne zgranie. Pełne zgranie wynosi 9 lub 10.

 

Połączenie dwóch Belgów z jednej ligi. Jak wyżej – połączenie zielone, co daje nam pełne zgranie. Dołączamy trzeciego, na przykład dzikusa Benteke i mamy pełne zgranie dla całej trójki – proste, prawda?

3) Ostatnim prawidłowym połączeniem zawodników jest dodanie do składu zawodników po prostu z tej samej ligi lub narodowości. To nam daje również dobre zgranie, lecz nie najmocniejsze (kiedy połączymy takich grajków z kimś niepasującym, to to zgranie im spadnie). Przykład:

Jak widać, możemy połączyć dwóch najlepszych napastników na świecie i stworzyć fantastyczny atak w FIFA 18 Ultimate Team. Dołączyć do tego jeszcze Zielińskiego na ofensywnym pomocniku i mamy mokry sen każdego Polaka rodaka grającego w ten tryb gry. Kiedy chcielibyśmy dołączyć do tego kogoś, kto o grze z tą cudowną dwójką może tylko pomarzyć, to będą oni mieli czerwone połączenia, które nie zwiastują nic dobrego. No wiecie, czerwony – zły. Przykład:

Jak widzicie, mimo że wszyscy zawodnicy są na swoich pozycjach, to ich zgranie nie jest pełne. Taki słaby Messi nie może zagrać w jednej ekipie (przy takim połączeniu!!!) z dwójką najlepszych napastników w grze. Na obrazku widzimy, że oni mają po sześć zgrania, a Argentyńczyk ma tego zgrania 3 (na zdjęciu – CHE od Chemistry).

Podsumowanie

Podsumowując, jeżeli tworzymy swój pierwszy skład w FIFA 18 Ultimate Team, to musimy wiedzieć kilka podstawowych rzeczy:

Musimy mieć za co – jakoś zdobyć monety (najlepiej grać mecze początkowym składem, który dostaniemy od gry – bez zgrania i czegokolwiek).

Musimy zachować zgranie – bo inaczej to lipa i siara.

Kiedy już zbudujemy skład i postanowimy podbijać wirtualne boiska, musimy pamiętać też o kilku najbardziej podstawowych rzeczach:

Piłkarze mają kontrakty – możemy je zakupić na rynku lub trafić w paczce. Początkowo każdy piłkarz ma kontrakt na siedem spotkań, które odpowiednimi kartami możemy przedłużyć.

Piłkarze się męczą – możemy to sprawdzić w grze na widoku składu, ile dany piłkarz ma jeszcze kondycji, znośna kondycja jest tak do 85, kiedy ma poniżej warto uzupełnić ją kartą kondycji dostępną na rynku transferową lub w paczkach. 

Nie poddawać się – na początku nikt nie potrafi dobrze grać – to oczywiste. Kiedy przegrywamy – grać dalej, zarabiać monety i ulepszać swój skład oraz umiejętności.

Warto skorzystać także z dostępnego w grze katalogu, w którym możemy wymieniać zdobyte punkty na jakieś usprawnienia w grze – mamy tam dostępne „boosty” monet – za rozegrany mecz dostajemy około 500 monet + 1000 z wykupionego boosta i możemy na start, rozgrywając kilka meczów, zdobyć już jakiś początkowy skład. Polecam na początku tworzyć drużyny z mniej znanych lig takich jak portugalska czy rosyjska – oferują one bardzo dobrych zawodników w przyzwoitych cenach..

Tekst został napisany również na potrzeby osobistego bloga autora: Kuba Najwer – http://wiecznieczwarty.com.pl/wszystkie-wpisy/fifa-18-ultimate-team-zaczac.html/. Na blogu nieco zmodyfikowana wersja artykułu.

Komentarze:
Przeczytaj także: